Iranian Agriculture News Agency

حمایت از کالای کشاورزی فقط خرید نیست

ایانا- مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی: امسال بنا به نام‌گذاری مقام معظم رهبری سال حمایت از کالا و تولید ایرانی نام گرفته است. تولیدی که با توجه به شرایط اقتصادی در وضعیت نامطلوبی است و به واقع نیازمند حمایت است. بر اساس یک باور بسیار ساده و ابتدایی همه مردم برای حمایت از یک کالا، یکدیگر را تشویق به خرید آن کالا می‌کنند اما در مورد کالاهایی مانند کالای کشاورزی که قوت همه روزه مردم بوده و کمتر کسی به فکر خرید خارجی آن می‌افتد، موضوع کمی پیچیده‌تر است.

حمایت از کالای کشاورزی فقط خرید نیست

کالای کشاورزی و بخش کشاورزی در سال حمایت از کالای ایرانی، توجه و حمایت خاص‌تری می‌طلبد. امروز تولید کردن در بخش کشاورزی مهم‌تر از خرید در کالای کشاورزی است. کمبود و بحران آب، مشکلات زیست‌محیطی، ریزگردها، آلودگی خاک و آب‌های موجود، استفاده ناصحیح از کود و سموم کشاورزی، محصولاتی که تولید می‌شوند اما دورریز دارند و به مقصد نمی‌رسند. این اتفاق‌ها تنها بخشی از مسائلی است که کشاورزی ایران و محصولات کشاورزی به عنوان کالا و تولید ایرانی با آن روبرو است و به‌خاطر آنها باید مورد حمایت‌ و توجه‌ قرار گیرد، اما یا به این نکات توجه نمی‌شود یا به کلی از یاد رفته است.

توجه به این نکات، درست همان موضوعی است که زیر بنای توسعه اقتصادی، به خصوص توسعه پایدار است. هرچند که توسعه اقتصادی بر پایه اقتصادکشاورزی نیست اما کشاورزی توسعه‌طلبانه و خروج از کشاورزی معیشت‌محور می‌تواند مهم‌ترین گام برای حمایت از کالای کشاورزی و تولید داخلی باشد.

ضمن اینکه حمایت واقعی و دوراندیشانه از کالای کشاورزی و خروج از کشاورزی معیشت‌محور امنیت غذایی کشور را نیز تأمین می‌کند. کشاورزی که با حمایت دولت و نهادهای مردمی کالای خودش را نه فقط برای داخل مرزها بلکه برای تمام دنیا تولید می‌کند، بیشترین سهم از تولید و توسعه را دارد.

به این نکته نیز باید توجه کرد که حمایت از تولید کالایی مانندکالای کشاورزی می‌تواند خودبه‌خود حمایت از کالاها و خدمات داخلی هم باشد. توسعه زیرساخت‌ها و راه‌ها؛ توسعه خدمات حمل‌و‌نقل، توسعه گردشگری و خدمات گمرکی و مرزی و هزاران خدمت دیگر که می‌تواند هم به اشتغال و هم به تولید واقعی کالای ایرانی کمک کند.

حمایت از کالای کشاورزی بیش از هر تولید دیگری در کشور می‌تواند شغل ایجاد کند. حمایت از کالای کشاورزی تنها با خرید محصول ایرانی محقق نمی‌‌شود بلکه باید به پیش‌نیازهای تولید بیشتر از خود کالای تولیدشده توجه کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید