Iranian Agriculture News Agency

منصور خبر داد:

تکذیب شایعه واگذاری جنگل‌ها

بسیج می‌تواند در طرح‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی در کشور نقش ایفا کند

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور و سازمان بسیج سازندگی منعقد شد.

تکذیب شایعه واگذاری جنگل‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا، مسعود منصور، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این جلسه با اشاره به اینکه منابع طبیعی یک ثروت عمومی متعلق به مردم است، گفت: حفظ، توسعه و بهره‌برداری از منابع طبیعی نیز بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور فعالیت‌هایی را در خصوص بهره‌برداری، حفظ و احیای جنگل‌ها انجام می‌دهد و لازم است در این خصوص عموم مردم در قالب اجرای طرح‌ها همراه این سازمان باشند.

منصور با اشاره به اینکه نماد بارز همراهی مردم، بسیج است، یادآور شد: بنابراین تفاهمنامه مابین سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و سازمان بسیج سازندگی منعقد شده تا بسیج سازندگی به همراه تشکل‌های خود در کنار جوامع محلی که به نوعی بهره‌بردار محسوب می‌شوند، سازماندهی شوند تا برنامه‌ها و اهداف این سازمان که در سال جاری به صورت جهشی برنامه‌ریزی شده است، محقق شود.

منصور هدف از امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان بسیج سازندگی را استفاده از ظرفیت‌های مردمی در راستای حفظ جنگل‌ها عنوان کرد و گفت: براساس این تفاهم نامه، از این پس از حفاظت از جنگل‌ها گرفته تا آبخیزداری و در ‌همه عرصه‌های منابع‌طبیعی، از ظرفیت بسیج سازندگی و در قالب این طرح استفاده خواهیم کرد.

منصور اضافه کرد: بسیج سازندگی در تعاونی‌ها و تشکل‌ها با انجام تشریفات ساده و روان در اجرای طرح‌های منابع‌طبیعی، مشارکت خواهد کرد.

وی ادامه داد: تشکل‌های بسیج به‌عنوان مردمی‌ترین نهاد، می‌توانند در طرح‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی در کشور ایفاگر نقش باشند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به سال جهش تولید، گفت: برنامه‌ریزی‌هایی در این سازمان برای سال جاری انجام شده که بستر ساز تولید و در مواردی در خود تولید خواهد بود.

وی با اشاره به هدف‌گذاری ۳۰ هزار هکتاری برای زراعت چوب در سال جاری، یادآور شد: در حوزه گیاهان دارویی نیز که یکی از پتانسیل‌های جدی و بالقوه و جزو مصادیق اقتصاد درون‌زا و اقتصاد مقاومتی است، برنامه‌ریزی شده تا ۵۰ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی در عرصه مرتعی انجام شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: همچنین ۴۰ هزار هکتار توسعه جنگل‌کاری هدف گذاری شده است.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به اجرای طرح کاداستر داشت و گفت: امسال هدف‌گذاری جهشی 30 میلیون هکتاری را ‌برای کاداستر داریم و برای اجرای این طرح هیچ محدودیت اعتباری نداریم.

منصور در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حرف‌های گفته شده در خصوص واگذاری جنگل‌ها، ضمن تکذیب آن، تصریح کرد: واگذاری جنگل‌ها ممنوع است و امکان واگذاری آن وجود ندارد؛ همچنین علاوه بر ممنوعیت واگذاری جنگل‌ها نمایندگی آن از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به سازمان دیگری نیز ممنوع است.

وی ادامه داد: در دهه‌های گذشته، از جنگل‌های شمال به سبب تأمین چوب برداشت انجام می‌شده که مطابق قانون در سه سال گذشته متوقف‌شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید