Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد:

افزایش 137 هزار هکتاری جنگل های شمال کشور/ ایران شانزدهمین کشور جهان در حفاظت از جنگل ها

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: بر اساس اطلاعات استخراج شده از تصاوی ماهواره ای در سال 94 حدود 137 هزار و 386 هکتار بر سطوح جنگل های شمال کشور افزوده شده است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: بر اساس اطلاعات استخراج شده از تصاوی ماهواره ای در سال 94 حدود 137 هزار و 386 هکتار بر سطوح جنگل های شمال کشور افزوده شده است.

به گزارش ایانا از جهاد کشاورزی، خداکرم جلالی اظهار کرد: اطلاعات نقشه های دوره ای جنگل های شمال نشان می دهد در طول 60 سال گذشته مساحتی معادل 15 هزار و 204 هکتار از جنگل های شمال کاسته شده است.
وی اضافه کرد: نقشه های دوره ای جنگل های شمال نشان می دهد از سال 1334 تا پایان سال 94 مجموع کاهش سطوح جنگلی در شمال کشور 240 هزار و 704 هکتار و مجموع سطوح افزایش سطوح جنگلی معادل 225 هزار و 500 هکتار می باشد.
به گفته رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور، روند کاهشی سطوح جنگلی در کشور با تلاش مجموعه منابع طبیعی به حداقل خود در 10 سال اخیر رسیده به طوری که بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از وضعیت منابع جنگلی ایران، مساحت جنگل های ایران با تاج پوشش بیش از 5 درصد در سال 2010 معادل 13 میلیون هکتار بوده و این میزان در سال 2015 به عدد 14.3 میلیون هکتار افزایش یافته است.
وی افزود:از سوی دیگر در ارزیابی های دانشگاه Yale و موسسه Epl در مورد بهبود شاخص های محیط زیست ایران، میزان تخریب سالانه جنگل های کشور معادل یک دهم درصد محاسبه شده و ایران در میان 137 کشور جهان رتبه 16 را در زمینه بهبود عملکرد حفاظت از جنگل ها را کسب کرده است. جلالی گفت: بر اساس ارزیابی کمی جنگل های شمال کشور و نقشه های تولید شده در سال 94، مساحت جنگل های شمال با انبوه بیش از 5 درصد در حوزه استحفاظی چهار اداره کل منابع طبیعی استان گلستان، مازندران، نوشهر و گیلان دو میلیون و 73 هزار و 386 هکتار است.
وی اضافه کرد: همچنین ارزیابی ها نشان می دهد مساحت حفره ها و اراضی فاقد پوشش محاط در جنگل مساحتی معادل 151 هزار و 516 هکتار را نشان می دهد. رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، نتایج پروژه پژهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع به سفارش سازمان حفاظت محیط زیست را که حاکی از کاهش 300 هزار هکتاری جنگل های شمال است، رد کرده و آمار مربوط به این مطالعات را به دلیل بکارگیری روش های غیر دقیق و استفاده از معیارهای متفاوت،غیر قابل قبول و غیر قابل توجیه می داند.
جلالی خاطرنشان کرد: در این روش مطالعه به دلیل ناهمگنی پوشش جنگلی در شمال کشور، تشخیص محدوده های جنگلی توسط نرم افزار و رایانه در بسیاری نقاط دچار ضعف و فقدان شده و سطوح قابل توجهی از پوشش جنگلی به دلیل عدم تشخیص سیستماتیک از آمار حذف شده است. وی یادآور شد: از سوی دیگر در این مطالعه درختان جنگلی با ارتفاع کمتر از 5 متر و یا درختچه های موجود نادیده گرفته شده در حالی که این عناصر جزء لاینفک اکوسیستم هیرکانی هستند.
جلالی افزود: علاه بر این،مساحت قابل توجهی از عرصه های جنگلکاری شده در دهه 70 در مناطق جنگلی استان های گلستان و گیلان که اکنون دارای پوشش مناسب است، در مطالعات و آمار ارائه شده توسط موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع مغفول مانده و محاسبه نشده است.
وی تصریح کرد: افزایش سطوح جنگلی بدان معنی نیست که تخریب در جنگل ها کاملا متوقف شده بلکه بررسی های سوابق اجرایی در جنگل های شمال نشان می دهد که سطوح عملیات حفاظتی و حجم عملیات احیایی و توسعه جنگل و جنگل کاری در مقایسه با سطوح تخریب شده، افزایش یافته و سازمان جنگل های مراتع و آبخیزداری کشور تلاش کرده تا با بازسازی اراضی تخریبی، کمیت جنگل های شمال را حفظ و تا حد امکان افزایش دهد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید