Iranian Agriculture News Agency

توسعه زراعت چوب به توقف بهره‌برداری از جنگل های شمال کمک می‌کند

صنوبرکار نمونه گیلانی وعضو کمیسیون مجمع ملی صنوبر ایران گفت: توسعه زراعت چوب و کاشت صنوبر قدمتی طولانی در کشور بویژه در استان گیلان دارد و کشاورزان پر تلاش گیلانی از اطراف شالیزارها تا کنار نهرها و باغات جالیز این درخت سرو قامت را می کارند و به دلیل سریع الرشد بودن و سازگاری با آب و هوای مرطوب می نواند به برداشت چوب از جنگل های شمال کمک بسیارنماید.

توسعه زراعت چوب به توقف بهره‌برداری از جنگل های شمال کمک می‌کند

صنوبرکار نمونه گیلانی وعضو کمیسیون مجمع ملی صنوبر ایران گفت: توسعه زراعت چوب و کاشت صنوبر قدمتی طولانی در کشور بویژه در استان گیلان دارد و کشاورزان پر تلاش گیلانی از اطراف شالیزارها تا کنار نهرها و باغات جالیز این درخت سرو قامت را می کارند و به دلیل سریع الرشد بودن و سازگاری با آب و هوای مرطوب می نواند به برداشت چوب از جنگل های شمال کمک بسیارنماید .

به گزارش ایانا از سازمان جنگل‌ها، گفت: سالانه از زراعت چوب که حدود 50 درصد آن اختصاص به صنوبرکاری دارد، 5.5 میلیون متر مکعب چوب در کشور به دست می‌آید که معادل 58 درصد چوب مصرفی کشور است .

وی با بیان اینکه نیازسالانه صنایع کشور به چوب بیش از 12 میلیون مترمکعب است، اعلام کرد: گسترش زراعت چوب می تواند در دستور کار دولت قرار گرفته و با اختصاص تسهیلات ویژه به بخش جنگل های شمال سبب شود تا این سرمایه عظیم خدادادی کمتر مخروبه شود .

این صنوبرکار نمونه با اشاره به اینکه سالانه هزاران اصله درخت بر اثر خشکسالی و حوادث غیر مترقبه نظیر سیل و آتش سوزی از بین می رود، عنوان کرد: از هم اکنون باید بفکر درختکاری باشیم تا مناطق چوب خیز کشور دچار حوادث تلخ و رقت بار خوزستان نشود که ریزگردها به این استان ها سرایت کند .

وی افزود: ما سال به سال شاهد گرم شدن کره زمین هستیم و اکوسیسم فعلی در حال نقصان است و چاره ای جزء هویدا کردن جنگل های مخروبه و کاشت درختان زود بازده نداریم زیرا یکی از ثروت های ملی پس از نفت، جنگل های شمال کشور است که متاسفانه با برداشت بی رویه وعدم کاشت بموقع باعث شده که جنگل ها آسیب ببینند .

به گفته مولایی این ظرفیت در داخل کشور وجود دارد تا به کمک دولت و مردم زراعت چوب توسعه و گسترش پیدا کند زیرا واردات چوب از دیگر کشورها باعث رکود اقتصادی و خروج ارز از کشور خواهد شد .

وی ادامه داد: بیشتر چوب های وارداتی کشور از روسیه، کانادا، ترکیه و آذربایجان وارد کشورمی شود .

این صنوبرکار نمونه موضوع قرنطینه چوب های وارداتی را مهم دانست و افزود: کمبود اتاق قرنطینه سبب می شود تا آفت ها و شته ها وارد جنگل های شمال کشور شده و مشکلاتی را دامنگیر جنگل‌ها کند .

وی یادآور شد: از سال82 تاکنون نتوانستیم این آفات را از بین ببریم و کرم برگ خوار از گونه‌های مختلف هنوز در جنگل‌های شمال کشورآشکارا وجود دارد که آسیب‌های فراوا نی به گونه های جنگلی زده و باعث خشک شدن درختچه‌ها و درختان شده است .

این صنوبر کارنمونه گیلانی همچنین ادامه داد: این موضوع را باید جدی بگیریم که محیط زیست و منابع طبیعی کشور روز به روز آسیب‌پذیرتر می شود و اختصاص دو درصد از بودجه کلان کشور به منابع طبیعی باعث می گردد شکوفایی و ماندگاری جنگل‌ها حفظ و ذخایر جنگلی به حالت اولیه باز گردد .

وی گفت: جنگل ها ریه تنفسی زمین هستند وهرهکتار جنگل 2.5 تن اکسیژن تولید می‌کند که مصرف سالانه 10 نفر انسان است .

مولایی افزود: کمبود بارندگی و گرم شدن کره زمین و اتفاقات غیرمترقبه که شاهد آن هستیم، در یک ثانیه به میزان یک زمین فوتبال جنگل های دنیا را تخریب و از بین می رود .

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بیش از 5 هزار کارخانه وابسته به چوب اعم از کاغذ سازی، نئوپان فیبر، ام دی اف، پالت سازی، پوشال سازی و غیره که در ساخت و ساز و مبلمان و صنایع کشتی سازی از این گونه استفاده می کنند ضرورت دارد با اختصاص بودجه به منابع طبیعی جهت کاشت صنوبر نسبت به استراحت جنگل و بازپروری جنگل های مخروبه اقدام اساسی صورت گیرد .

این صنوبر کار نمونه گیلانی تقویت صنوبرکاری را یکی از راه‌های مهم استفاده از زمین‌های بی‌بهره، غیرکشاورزی و بلااستفاده در استان معرفی و تاکید کرد: اگر به بحث زراعت چوب دقت و توجه کافی نداشته باشیم در آینده با کمبود مواد سلولزی مواجه خواهیم شد، لذا جهت حفظ اکوسیستم های طبیعی مناطق مختلف کشور نیازمند توسعه درختکاری هستیم .

وی می افزاید: یکی از اهداف مهم زراعت چوب با توجه به پتانسیل های بسیار بالای موجود در منطقه، عدم نیاز به واردات چوب به کشور است .

مولایی عنوان کرد: صنوبرکاری علاوه بر فواید بسیار زیاد و تولید اکسیژن فراوان به دلیل نیازمندی بسیار کم به آب (با توجه به بحران کم آبی درکشور) از اهمیت بالایی برخوردار است .

و ی با اشاره به ابعاد بسیار خوب اقتصادی زراعت چوب و ایجاد بستر مناسب جهت اشتغال جوانان اذعان داشت: درآمد حاصل از صنوبر کاری بالاتر از کاشت درختان جنگلی است و میانگین برداشت چوب در 5 سال در هر هکتار بین 20 تا 25 متر مکعب است که دارای ارزش اقتصادی 15 میلیون تومان است .

عضو مجمع عمومی کمیسیون ملی صنوبر کشور هزینه اولیه نگهداری هرهکتار صنوبر کاری را سالانه یک میلیون تومان عنوان کرد و افزود: این میزان هزینه طی سنوات بعد به 300 هزار تومان تقلیل خواهد یافت و لذا در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی هزینه صنوبرکاری بسیار اندک است .

وی گفت: کاشت بیشتر درختان، ده‌ها سال زمان لازم دارد تا به مرحله برداشت چوب برسد که در مقایسه با متوسط عمر انسان، زمانی طولانی محسوب می شود. برای همین از دیرباز بشر به استفاده از گونه ها و روش هایی روی آورد که دوره برداشت را کوتاه تر کند و صنوبر یکی از مهم ترین گونه ها برای تحقق این هدف است .

مولایی با 30 سال سابقه کشت چوب صنوبر در منطقه ضیابر شهرستان صومعه سرا از صنوبر کاران نمونه کشوری است که تاکنون چندین مرتبه از دستان مقامات کشوری به ویژه وزیر جهاد کشاورزی نشان تقدیردریافت کرده است .

وی در حال حاضر حدود 60 هکتار زراعت چوب صنوبر در استان گیلان دارد و اکنون دانشجوی رشته حقوق در دانشگاه استان گیلان است .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید