Iranian Agriculture News Agency

نخستین روز کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار به پایان رسید

بیانیه وزرای 43 کشور جهان، سرانجام با چند ساعت تاخیر نهایی شد

نخستین روز "کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار، چالش‌ها و راه حل‌های علمی" با صدور بیانیه وزرای 43 کشور جهان و ارائه گزارش تدوین بیانیه در ضیافت شام شرکت‌کنندگان کنفرانس، به پایان رسید.

بیانیه وزرای 43 کشور جهان، سرانجام با چند ساعت تاخیر نهایی شد

نخستین روز "کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار، چالش‌ها و راه حل‌های علمی" با صدور بیانیه وزرای 43 کشور جهان و ارائه گزارش تدوین بیانیه در ضیافت شام شرکت‌کنندگان کنفرانس، به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایانا، بر اساس برنامه از پیش تعیین شده، قرار بود بعد از اتمام نشست وزیران کشورهای شرکت کننده در کنفرانس بین‌‌المللی تهران، بیانه وزرا و به امضای شرکت کنندگان برسد. نشست وزیران که از ساعت 14 امروز آغاز شده بود، در ساعت 16:30 به اتمام رسید. اما بر خلاف انتظار، به دلیل اختلاف نظرهای موجود، بیانیه نهایی نشد. پیش از پایان نشست وزرا، گری لوئیس نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران در حال گفتگو و رایزنی با فضلی چرمن رئیس گروه اعزامی هیات ترکیه‌ای به ایران در خارج از سالن محل برگزاری نشست وزرا، مشاهده شدند. به نظر می‌رسید دولت ترکیه درباره مفاد بیانیه تهران و برخی لغات موجود در این بیانه انتقاداتی را وارد دانسته و مایل به امضای سند نهایی نیست.

از آنجا که خبرنگاران به نشست وزرا راه نیافته بودند، اطلاعات از طریق پیگیری و مصاحبه با کارشناسانی که احتمالا از جلسه خارج می‌شدند، کسب می‌شد. ضیاء الدین شعاعی مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسش‌های مکرر خبرنگار ایانا درباره دلیل مذاکره گری لوئیس با رئیس گروه اعزامی ترکیه توضیحات روشنی ارائه نداد اما اعلام کرد: اختلاف نظر درباره صدور بیانه‌، در تمام اجلاس‌ها وجود داشته و امری طبیعی است.

شعاعی گفت: در حال حاضر کشورهای مختلف درباره بخش‌های متفاوتی از بیانه تهران اختلاف نظر دارند. این مقام مسئول به این پرسش که آیا با صدور بیانیه وزرا ایران به نتایج مطلوب خواهد رسید، این گونه پاسخ داد: سازمان ملل به نتیجه‌ای که مایل بود از این همایش کسب کند، خواهد رسید. وی درباره اینکه آیا ایران نیز به نتیجه مطلوب و دلخواه خود می‌رسد، پاسخ روشنی ارائه نداد.

اولین جلسه کارشناسی اجلاس بین‌المللی گرد و غبار باز هم بدون حضور خبرنگاران پس از استراحتی کوتاه آغاز به کارکرد و مسئولان برگزاری همایش، اعلام کردند که تا ساعت 19:30، کار تدوین بیانه به پایان می‌رسد و گزارش آن به حاضران در جلسه اعلام خواهد شد. اما در ساعت مقرر هم بیانیه، به دلیل اختلاف نظرهای موجود نهایی نشد.

برخی اخبار رسیده حاکی از آن بود که گری لوئیس مایل است زمان بیشتری را صرف نهایی کردن بیانیه تهران کند و نگران اینکه کار نهایی شدن بیانیه تا روز پایانی همایش یعنی چهارشنبه به طول بیانجامد، نیست اما معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به این دلیل که فردا برخی وزرای کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس، تهران را ترک می‎‌کنند، مایل است هرچه سریع‌تر متن بیانیه نهایی و به امضای وزرا برسد.

سرانجام با چند ساعت تاخیر، پس از اتمام ضیافت شام شرکت کنندگان در همایش، خبر رسید که در این ضیافت، گزارش تدوین بیانیه ارائه شده و اعلام شده است که بیانیه تهران به تصویب وزرای شرکت کننده در کنفرانس گرد و غبار رسیده است. متن بیانیه تا لحظه تنظیم خبر در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

L-960412-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید