Iranian Agriculture News Agency

اکبری:

حفاظت از خاک پیش‌نیاز توسعه پایدار سرزمین و افزایش تولید است

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: حفاظت از خاک پیش‌نیاز تحقق توسعه پایدار سرزمین و افزایش کمی و کیفی غذا در کشورها است.

حفاظت از خاک پیش‌نیاز توسعه پایدار سرزمین و افزایش تولید است

به گزارش خبرنگار ایانا، علیمراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در مراسم روز جهانی خاک که در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، روز 5 دسامبر مصادف با 14 آذر را روز جهانی خاک نامیده است و هدف این رویداد فرهنگی نهادینه کردن فرهنگ توجه به خاک و تبیین جایگاه ارزشمند آن به عنوان ثروت تجدیدناپذیر ملی به ویژه در بین نسل های آینده است.

وی با بیان این که این امر پیش‌نیاز تحقق توسعه پایدار سرزمین و افزایش کمی و کیفی غذا در کشورها است، افزود: پس از اعلام موضوعات فرسایش خاک، تنوع زیستی خاک و آلودگی خاک به عنوان شعار روز جهانی خاک در سال های گذشته، در سال جاری این شعار تحت عنوان "کاهش شور شدن خاک و تقویت باردهی خاک" انتخاب شده است.

اکبری خاطر نشان کرد: از اهداف این مراسم، توجه به جنبه های علمی و فرهنگی و ایجاد بستر مناسب برای ایجاد یک نقشه راه مطمئن با رویکرد مشارکتی و هم راستا با جوامع بین المللی است تا به یک توسعه پایدار دست پیدا کنیم.

وی در رابطه با مشکلات اراضی قابل کشت در کشور گفت: وسعت اراضی قابل کشت کشور 18.5 میلیون هکتار است که 8.7 میلیون هکتار آن در آبخور سدها است و به صورت سنتی آبیاری می شود، تنها 9.3 میلیون هکتار از این اراضی فاقد محرومیت و مواد آلی است و مابقی اراضی مرغوبیت و کیفیت لازم را ندارد.

اکبری ادامه داد: حدود 4.5 میلیون هکتار از اراضی کشور از فرسایش رنج می برد و حدود 4.3 میلیون هکتار از اراضی کشور با محدودیت شوری و قلیایی بودن روبه رو است، حدود 1.5 تا 2 میلیون هکتار از اراضی هم مشکل زه‌دار شدن دارند که یکی از مشکلات در بخش تولید است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره اقدامات انجام شده در حفاظت از خاک عنوان کرد: قانون حفاظت خاک به تصویب مجلس رسیده و آیین نامه اجرایی آن با همکاری های وزارتخانه ها و سازمان های ذی ربط تدوین شده است.

وی افزود: شورای هماهنگی خاک با حضور معاونت آب و خاک، سازمان جنگل‌ها، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان امور اراضی کشور، سازمان هواشناسی، سازمان زمین شناسی و سازمان نقشه برداری تشکیل شده است که در رابطه با تعیین نقشه راه برای خاک و آب کشور تصمیم گیری و برنامه ریزی می کند.

اکبری تصریح کرد: حدود 1.6 میلیون هکتار از اراضی کشور تجهیز و نوسازی شده و حدود 480 هزار هکتار عملیات زه‌کشی انجام شده است.

وی ادامه داد:  32 میلیون هکتار آبخیزداری در حوضه های آبخیز کشور، حفاظت و احیای پوشش گیاهی از طریق تهیه بیش از 40 میلیون هکتار طرح مرتع داری، احاله مدیریت جنگل و مرتع در 22 میلیون هکتار از جنگل های کشور، اجرای طرح های مقابله با بیابان زایی در 8 میلیون هکتار از اراضی کشور، توسعه جنگل های دست کاشت در یک میلیون هکتار، تهیه نقش های فرسایش، تهیه اطلس آبخیزداری، اطلس سیل و تهیه نقشه شوری خاک از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه حفاظت از خاک است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید