Iranian Agriculture News Agency

منصور اعلام کرد:

هدفگذاری سازمان جنگل‌ها برای اجرای ۱۴ اقدام محوری در سال ۱۴۰۰

اتمام کاداستر در ۱۷۱ شهرستان کشور

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سال گذشته کلیه اقدامات منابع طبیعی در قالب 9 طرح محوری و 18 راهبرد مدیریتی دنبال شد و نتیجه اقدامات در مجلدی تحت عنوان «توفیق خدمت» مستند و به اطلاع افکار عمومی و مسئولین رسیده است.

هدفگذاری سازمان جنگل‌ها برای اجرای ۱۴ اقدام محوری در سال ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار ایانا، مسعود منصور معاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در کارگاه آموزشی مدیران ستادی و استانی منابع طبیعی کشور که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: با الهام از شعار سال که "تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" نامگذاری شده است کلیه فعالیت‌های منابع‌طبیعی در قالب سه محور اصلی و  ۱۴ محور فرعی برای ‌اجرا در سال ۱۴۰۰ اولویت‌گذاری شده است که نتیجه آن، تقویت حفاظت، احیاء و بهره‌برداری اصولی منابع‌طبیعی کشور خواهد بود.‌

رئیس سازمان جنگل‌ها، نظارت و ارزیابی فعالیت‌ها و اقدامات اجرایی در منابع طبیعی را بسیار ضروری دانست و یادآور شد: تا این موقع از سال 26 استان فعالیت‌های خود را با تهیه نقشه‌های مکان محور در جلسه ستاد بررسی عملکرد برنامه اجرایی سال 1400 ارائه کرده‌اند و مابقی استان‌ها نیز در هفته پیش رو نتیجه فعالیت‌های خود را در این ستاد ارائه خواهند کرد.

منصور در ادامه به راهبردهای اصلی وزیر جهاد کشاورزی در حوزه منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: تمامی این راهبردها به تفکیک موضوعات به بخش های فنی مربوطه ارسال و به عنوان نقشه راه مورد توجه و اقدام قرار گرفته است.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: هم اکنون سند بهره‌برداری از اراضی بیابانی تثبیت شده تهیه گردید و این عرصه‌ها برای انجام طرح‌های پرورش شتر، بهره گیری از انرژی های نو و گردشگری در بیابان مورد استفاده قرار می گیرد.

منصور از اتمام ممیزی کامل مراتع تا پایان امسال خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته یک هدف گذاری دو ساله را بنیان نهادیم تا تمام پروانه‌های چرا به طرح‌های ‌مرتعداری تبدیل شوند و تلاشمان در سال جدید بر این خواهد بود که این اقدام را با قوت و دقت به اتمام برسانیم، چرا که معتقدیم تنها راه ‌نجات مراتع کشور و اعمال مدیریت بهینه آن با اجرای طرح‌های مرتعداری تحقق می‌یابد.‌

رئیس سازمان جنگل‌ها همچنین از انجام زراعت چوب به میزان ۲۲۷۰۰ هکتار در سال گذشته خبرداد و افزود: تا پایان سال جاری برای توسعه زراعت چوب در سطح 40 هزار هکتار هدفگذاری شده است.

وی همچنین به آغاز طرح شناسایی ذخیره‌گاه‌های جنگلی در کشور اشاره داشت و گفت: در سال گذشته 410 هزار هکتار ذخیره‌گاه جنگلی با گونه‌های نادر شناسایی و تثبیت و در سال جاری نیز به همین میزان هدف‌گذاری شده است.

احاله مدیریت پارک‌های جنگلی و نهالستان‌های منابع‌طبیعی

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: اقدامات منابع طبیعی بدون مشارکت مردم و جوامع محلی به سر منزل مقصود نمی‌رسد و در 7 ماهه امسال 13 هزار هکتار از پارک‌های جنگلی به مردم و جوامع محلی احاله مدیریت شده است.

منصور در ادامه به اقدامات سازمان جنگل‌ها در حوزه کاداستر اراضی ملی اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون منابع طبیعی با همکاری سازمان ثبت و اسناد 24 میلیون هکتار عملیات کاداستر انجام داده است که 16 میلیون هکتار آن منجر به صدور سند شده است.

به گفته منصور تاکنون، 111میلیون هکتار از 135 میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی منجر به تثبیت اراضی ملی و دولتی گردیده است و کاداستر 171 شهرستان به طور کامل به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: ایجاد 8 پایگاه اطفای حریق، راه اندازی سامانه هشدار و پایش مخاطرات منابع طبیعی، تحت نظارت قراردادن 250 خودروی گشت و مراقبت در عرصه های منابع طبیعی با استفاده از نصب جی پی اس و کاهش 46 درصدی حریق در جنگل ها و مراتع با تشدید اقدامات پیشیگرانه این سازمان است.

بر اساس این گزارش، رضا احمدی مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام، مهدی رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان و حسن وحید مدیر کل منابع طبیعی استان خراسان شمالی به عنوان روسای مناطق سه گانه کشور، گزارشی درباره شرایط حذف سختی کار کارکنان منابع‌طبیعی، بازنشستگی نیروها و نبود نیروی جایگزین، پایین بودن حقوق و دستمزد کارکنان، مشکلات منابع طبیعی با معادن و . . . به وزیر جهاد کشاورزی ارائه کردند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید