Iranian Agriculture News Agency

توسط "اکبری" و " رحیمی" انجام شد؛

امضای تفاهم نامه تامین مالی و برنامه عملیات اجرایی پروژه های آب و خاک در استان فارس

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و استاندار استان فارس در زمینه تامین مالی و برنامه عملیات اجرایی پروژه های آب و خاک استان فارس تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

امضای تفاهم نامه تامین مالی و برنامه عملیات اجرایی پروژه های آب و خاک در استان فارس

به گزارش خبرنگار ایانا، علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، در مراسم امضای تفاهم نامه با استاندار فارس در زمینه تامین مالی و برنامه عملیات اجرایی پروژه های آب و خاک استان فارس اظهار کرد: استان فارس پیشرو در کشاورزی است و باید در تقویت زیرساخت‌های آن همکاری کنیم.

وی افزود: سطح زیر کشت استان فارس ۷۷۲ هزار هکتار است، سطح اراضی پایاب رودها و شبکه‌های آبیاری ۱۸۰ هزار هکتار بوده و سطح اراضی تجهیز شده به سامانه‌های نوین آبیاری ۲۴۵ هزار هکتار است و استان فارس جزء استان‌های پیشرو و ۳ استان اول کشور در این زمینه محسوب می شود.

اکبری تصریح کرد: اراضی مستعدی که مطالعات امکان سنجی آن را تعیین کرده ۳۵۰ هزار هکتار است که زمینه احداث روش های نوین آبیاری در آن وجود دارد.

وی با اشاره به این که عملکرد پیش بینی شده برای این پروژه در برنامه ششم توسعه ۱۳ هزار و ۸۵۵ هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۸، ۱۷۳ میلیارد تومان و در سال ۹۹ حدود ۶۰ میلیارد تومان تزریق منابع اعتباری داشتیم.

اکبری افزود: سطح اجرا شده در سال 99، 8367 هکتار بوده و عملکرد ما در سال 1400 تاکنون یک هزار و 693 هکتار است و 2291 هکتار هم در حال اجرا است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تفاهم نامه تامین مالی پروژه های آب و خاک گفت: تاکنون این همکاری مشترک را با استان های هرمزگان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و خراسان رضوی داشته‌ایم که نتیجه خوبی داشته و پروژه‌های تامین آب، انتقال آب، استخرهای ذخیره، اعتبار استانی دارند که تفاهم‌نامه‌ای را با این ساختار، اجرایی خواهیم کرد.

برنامه محور شدن پروژه های آب و خاک با همکاری استانداری فارس

در ادامه این جلسه، احمد طمراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: استانداری فارس همیشه در مسائل مربوط به کشاورزی به خوبی ورود کرده و ما از آنها بسیار سپاسگزاریم.

وی افزود: توسعه بخش کشاورزی بدون مقوله خاک و آب امکان پذیر نیست و خاک باید سازماندهی شود.

طمراسی تصریح کرد: طرح‌های تولید متراکم مانند گلخانه ها از مقوله های پر اهمیت است و یکی از موضوعات ویژه مقوله اعتبار پروژه ها است.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: کشور با دو مشکل کمبود میزان منابع اعتباری و کیفیت رو به رو است.

وی با بیان این که منابع مالی آبیاری تحت فشار یکی از دغدغه های اصلی ما در استان فارس است، عنوان کرد: در بحث طرح های آب و خاک، پوشش انهار و کانال های استان فارس نیازمند سرمایه گذاری هستیم و کارکرد این تفاهم نامه این است که ما را  برنامه محور تر خواهد کرد.

لزوم جذب سرمایه گذار برای طرح های آب و خاک در استان فارس

در ادامه این جلسه، عنایت الله رحیمی استاندار استان فارس اظهار کرد: فعالیت‌های جهاد کشاورزی در زندگی مردم تاثیر گذار است و فارس رتبه دار مراتع و جنگل ها در کشور است، همچنین یکی از استان‌های توانمند در اراضی کشاورزی است اما محدودیت هایی هم دارد.

رحیمی ادامه داد: در استان فارس ۱۱ سد داریم که نرگسی و کوار  حدود ۷۰ درصد در حال احداث هستند و باقی سد ها افتتاح شده است.

وی با اشاره به این که در نهرهای سنتی هدر رفت آب زیاد است، گفت: می‌توان با ایجاد شبکه های آبیاری از هدر رفت آب جلوگیری کرد.

استاندار فارس ادامه داد: احیای اراضی زیر دست و پایاب سدها، لایروبی قنوات، پوشش انهار و کانال ها از اهداف ما در استان فارس است.

رحیمی با بیان این که ۲۱ درصد از جمعیت شاغل ما در بخش کشاورزی فعال هستند، عنوان کرد: آوردن سرمایه‌گذاران و تدوین روش های جدید جذب سرمایه برای ایجاد درآمد برای بهره برداران و رساندن آب به کشاورزان باید مدنظر قرار گیرد. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید