Iranian Agriculture News Agency

میرزایی در گفتگو با ایانا خبر داد:

آموزش 200 هزار نفر همیار طبیعت در سال 1400

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در سال گذشته حدود 83 هزار نفر به عنوان همیار طبیعت آموزش دیدند و در سال 1400، 200 هزار نفر دیگر به این همیاران اضافه خواهد شد.

آموزش 200 هزار نفر همیار طبیعت در سال 1400

حسین میرزایی مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با سامانه همیاران طبیعت و آموزش به متقاضیان اظهار کرد: بخش منابع طبیعی یک بخش کاملا مردمی است و برای انجام بسیاری از امور به حضور و مشارکت مردم نیازمند است.

وی افزود: از سال 99 سامانه همیار طبیعت را در سازمان جنگل‌ها ایجاد کردیم که در سه بخش دانش آموزی، مروج و همیاران طبیعت محافظ ثبت نام می‌کنیم.

میرزایی با بیان این که در سال گذشته حدود 83 هزار نفر عضو این سامانه شدند و به عنوان همیار آموزش دیده‌اند، ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام شده در سال جدید این همیاران را در سراسر کشور سازماندهی خواهیم کرد، ضمن این که در سال 1400، 200 هزار نفر دیگر به این همیاران اضافه خواهد شد.

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با آموزش‌های اطفاء حریق تصریح کرد: 83 درصد از کشور شامل عرصه‌های مرتع و جنگل است و هر سال در نیمه اول سال حریق اتفاق می افتد، بنابراین یکی از اقدامات ما آموزش همیاران طبیعت محافظ برای اطفاء حریق است که معمولا از بهره برداران مناطق جنگلی و مراتع هستند.

وی افزود: امسال هم یک برنامه آموزشی را برای 240 هزار نفر در کل کشور تدارک دیده‌ایم که شامل مجریان، بهره برداران و آحاد مردم می شود.

میرزایی با اشاره به آیین نامه اجرایی قانون حمایت قضایی از ماموران حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی گفت: در این آیین نامه تاکید شده در صورت استفاده از نیروهای مردمی در محافظت از طبیعت و مدیریت بحران، باید این افراد در سامانه همیار طبیعت ثبت نام کنند.

وی افزود: با ثبت نام در این سامانه، سازمان جنگل ها می تواند در جهت آموزش و ساماندهی این همیاران اقدام کند، ازطرف دیگر اگر در حین اطفاء حریق دچار حادثه شوند تحت حمایت های قانونی، قضایی و بیمه ای قرار می گیرند.

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: شیوه نامه ای را در رابطه با چگونگی استفاده از همیاران طبیعت به استان ها ارسال کردیم تا از مشارکت آحاد مردم و به ویژه کوه نوردان استفاده کنند تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت های مردمی با حریق مبارزه کنیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر حریق، همیاران طبیعت در زمینه فرهنگ سازی منابع طبیعی در بین مردم به ما کمک خواهند کرد.

میرزایی با اشاره به این که برای متقاضیان عضویت در سامانه همیاران طبیعت تفکیک جنسیتی قائل نشده ایم، گفت: بانوان آموزش دیده برای فوریت های پزشکی و حوزه های فرهنگی می توانند به ما در گروه پشتیانی، امداد و نجات و فرهنگ سازی کمک کنند اما برای بخش اطفاء حریق که خطر بیشتری وجود دارد از همیاران مرد استفاده می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید