Iranian Agriculture News Agency

صالحی نژاد در نشست خبری اعلام کرد:

بهره برداری از 25 هزار هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در تیرماه امسال

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: 25 هزار هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در تیرماه امسال به بهره برداری می رسد.

بهره برداری از 25 هزار هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در تیرماه امسال

به گزارش خبرنگار ایانا، محمدجواد صالحی نژاد مدیرعامل موسسه جهاد نصر، مجری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام و مجری طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، در رابطه با پروژه 550 هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام اظهار کرد: طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام تحت عنوان طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در دو فاز تعریف شده است که فاز اول آن در سطح ۲۹۵ هزار هکتار با همت دولت و عنایات مقام معظم رهبری و تخصیص اعتبار 1.5 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی به بهره‌برداری رسید که از این اعتبار، 1.4 میلیارد دلار به وزارت جهاد کشاورزی و ۱۰۰ میلیون دلار به وزارت نیرو اختصاص داده شد.

وی افزود: در فاز یک، شبکه های فرعی که ۲۹۵ هزار هکتار بود به صورت کانال‌ها و لوله‌های تحت فشار به طول ۲۴ هزار کیلومتر احداث شد و در زهکشی زیرزمینی، ۲۷ هزار کیلومتر شبکه زیرزمینی در ۱۸۳ هزار هکتار از اراضی عملیاتی شد، همچنین برای تجهیز و نوسازی ۲۰۰ هزار هکتار تسطیح اراضی صورت گرفت.

صالحی نژاد، دستاورد این طرح را افزایش عملکرد محصولات کشاورزی در دو استان خوزستان و ایلام اعلام کرد و افزود: افزایش بالغ بر 3.5 میلیون تن تولید سالانه محصولات کشاورزی، ایجاد ۸۰ هزار نفر شغل مستقیم، غیرمستقیم و تثبیت مشاغل سابق و صرفه جویی سالانه ۸۷۰ میلیون مترمکعب آب از جمله دستاوردهای اجرای فاز یک این طرح بوده است.

وی افزود: این موسسه بیش از ۵۶۰ قرارداد در بخش پیمانکاری، مشاوره و تولیدکنندگان لوازم داشته که بیش از ۹ هزار و ۴۰۰ نفر در این پروژه‌ها مشارکت داشتند، این پروژه در ۲۰ شهرستان خوزستان و چهار شهرستان ایلام اجرایی شده که ۲۵۰ هزار هکتار از این طرح در خوزستان و ۴۵ هزار هکتار در ایلام بوده است و بیشتر نیروهای ما بومی هستند.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر تصریح کرد: در سال ۹۸ در یک مرحله کشت تابستانه کشت برنج در خوزستان بیش از ۵۰۰ هزار تن تولید داشته و بیش از ۵ هزار میلیارد تومان درآمد کشت برای کشاورزان حاصل شده است

وی یادآور شد: برای فاز یک این طرح ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر افزود: برای فاز ۲ این طرح، در مصوبه فروردین ۹۶ مقرر شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن تخصیص آب توسط وزارت نیرو انجام شود اما این تخصیص آب در اواخر سال گذشته انجام شد که بنا بر برنامه ریزی انجام شده برای تامین آب در این فاز، ۲۴۶ هزار هکتار در خوزستان و ۹ هزار هکتار در ایلام هدف‌گذاری شده که از این میزان تنها  ۲۳۳ هزار هکتار تامین آب انجام شده است.

صالحی نژاد گفت: برای اجرای طرح در سال 1400، از محل بند «ط» تبصره 2 قانون بودجه، 4500 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که از این مبلغ 1800 میلیارد تومان برای وزارت نیرو و 2700 میلیارد تومان برای وزارت جهاد کشاورزی و موسسه جهاد نصر اختصاص می یابد، همچنین مقرر شده در سطح 22 هزار هکتار شبکه‌های اصلی و فرعی انجام شود که شبکه‌های اصلی توسط وزارت نیرو و شبکه‌های فرعی توسط موسسه جهاد نصر انجام خواهد شد.

مجری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام پیش بینی کرد: به شرط تامین اعتبار بر اساس فهرست سال ۹۹ ، برای اجرای شبکه‌های فرعی ۲۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و از ظرفیت فاینانس هم برای اجرای پروژه استفاده خواهد شد.

صالحی نژاد تاکید کرد: اگر به موقع تامین اعتبار انجام شود تا پنج سال دیگر عملیات فاز دو به پایان می‌رسد.

بهره برداری از 25 هزار هکتار عملیات شبکه‌های فرعی آبیاری در تیرماه

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در رابطه با پروژه شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور گفت: این پروژه در ۱۰ استان در حال اجراست و در سال ۹۳ بر اساس مصوبه هیئت دولت و شورای عالی امنیت ملی مقرر شد در سطح ۲۲۷ هزار هکتار از اراضی استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و گلستان و با هدف بهره برداری از آب‌های مناطق مرزی کشور به طور متناظر شبکه‌های اصلی و فرعی آبیاری ایجاد شود.

وی افزود: در این طرح وزارت نیرو مسئول شبکه‌های اصلی و وزارت جهاد کشاورزی مسئول شبکه‌های فرعی است که برای این عملیات، با حمایت دولت و مجوز مقام معظم رهبری ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی تخصیص داده شده است.

صالحی نژاد با بیان این که از این میزان اعتبار، ۲.۷ میلیارد دلار به وزارت جهاد کشاورزی تخصیص داده شده است، تصریح کرد: از سطح 227 هزار هکتار کل طرح، در بهمن سال گذشته ۷۷ هزار هکتار به بهره‌برداری رسید و در تیرماه سال جاری ۲۵ هزار هکتار دیگر نیز بهره‌برداری خواهد شد، همچنین از مابقی پروژه که بیش از ۱۰۰ هزار هکتار است تا پایان شهریور حدود ۱۵ هزار هکتار به بهره‌برداری می رسد. 

وی با اشاره به این که ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه کار نیاز داریم، گفت: دستاورد این پروژه، افزایش بیش از ۵ میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی و ایجاد 200 هزار شغل جدید در استان‌های هدف است.

صالحی نژاد ادامه داد: از این 227 هزار هکتار، 157 هزار هکتار از اراضی دیم به اراضی آبی تبدیل می‌شود و ارزش افزوده آن 10 برابر خواهد شد.

مجری طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور خاطرنشان کرد: برای اتمام پروژه با سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان بودجه در سال 99 به توافق رسیدیم که درصدی هم برای سال 1400 به این اعتبار اضافه خواهد شد.

پیشرفت 55 درصدی عملیات تثبیت عرصه‌های ریزگردها در خوزستان

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در رابطه با طرح تامین، انتقال و توزیع آب به عرصه‌های بحرانی ریزگردها و نخیلات شادگان اظهار کرد: در اواخر سال ۹۵ در خوزستان با پدیده گردوغبار مواجه شدیم که ناشی از سال‌های متمادی خشکسالی در منطقه بود و منشاء آن عمدتاً داخلی و به خاطر فرسایش بافت خاک منطقه بود.

وی افزود: در هیات دولت مقرر شد تا وزارت جهاد کشاورزی بحث جلوگیری از گرد و غبار و تثبیت این عرصه‌ها را دنبال کند که موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور مطالعات عرصه‌های گرد و غبار را عهده‌دار شد، ۷ کانون در ۳۵۰ هزار هکتار از خوزستان شناسایی شد که یک کانون فوق بحرانی بود.

صالحی نژاد ادامه داد: مقرر شد سازمان جنگل‌ها نسبت به نهال‌کاری و ایجاد فضای سبز اقدام کند و موسسه جهاد نصر مسئول تامین و انتقال آب به عرصه‌های ریزگرد شد و کانال‌هایی به طول ۶۰ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۲۰ متر مکعب آب را احداث کرد که مربوط به انتقال آب از کارون به جراحی بود.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: در این راستا، ۵۵ سازه تقاطعی احداث شد و بیش از 5.7 میلیون متر مکعب عملیات خاکبرداری و ۸۰۰ هزار متر مکعب خاکریزی انجام شده است.

صالحی نژاد با اشاره به این که ۵۵ درصد از هدف برای تثبیت عرصه‌های گرد و غبار محقق شده است، گفت:  تالاب منصوره تامین آب شده و تالاب شریفیه هم ۹۵ درصد تامین آب شده است، همچنین ۲۵ هزار هکتار از این عرصه‌ها هم نهال‌کاری شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید