Iranian Agriculture News Agency

جعفریان در گفتگو با ایانا عنوان کرد:

ایجاد ۱.۳ ملیون هکتار جنگل دست کاشت در مناطق بیابانی

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: تاکنون ۱.۳ ملیون هکتار جنگل دست کاشت در مناطق بیابانی ایجاد شده است‌.

ایجاد ۱.۳ ملیون هکتار جنگل دست کاشت در مناطق بیابانی

وحید جعفریان مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفتگو با خبرنگار ایانا به مناسبت روز جهانی بیابان زدایی، با اشاره به فعال سازی رسمی معاهده مقابله با بیابان زایی در جهان( کنوانسیون مقابله با بیابان زایی) اظهار کرد: روز مقابله با بیابان زایی در کشورمان به همراه ۱۹۷ کشور عضو گرامی داشته می شود.

 وی ادامه داد: هدف از برگزاری مراسم در روز بیابان‌زدایی، آگاهی عمومی نسبت به مخاطرات و آسیب های بیابان زایی و توجه عموم به این موضوع است.

به گفته جعفریان؛ در سال جاری به دلیل شروع کرونا و آسیب های جدی در حوزه‌های مختلف، شعار امسال مرتبط با بحث اقتصادی «احیای سرزمین، بازسازی بهتر از طریق جهان بدون تخریب» نامگذاری شده است.

 وی افزود: در حال حاضر نیازمند آن هستیم تا شرایط اقتصادی را احیا کنیم و بازسازی اراضی تخریب شده می تواند به اشتغال ازدست‌رفته کمک کند و چرخه تولید را به منابع طبیعی بازگرداند.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تولید گیاهان دارویی را یکی از مشاغل با درآمدسازی بالا عنوان کرد و گفت: سرمایه عظیمی در مناطق بیابانی کشور ما وجود دارد و ظرفیت ویژه ای برای تولیدکنندگان در این حوزه پنهان است.

جعفریان با تاکید بر این که تولید محصولات پایدار و ارگانیک از دیگر تولیداتی است که می تواند به کاهش بیانبان زایی کمک کند، تصریح کرد:  در سال جاری به صورت ویژه با تمامی دانشگاه های مرتبط، این موضوع را دنبال می‌کنیم.

به گفته وی، عملیات تثبیت خاک به منظور کنترل، حفاظت و جلوگیری از طوفان های گرد و غبار و ماسه های روان در حدود ۳۰ میلیون هکتار از عرصه های کشور که تحت تاثیر فرسایش بادی قراردارد در حال انجام است.

وی ادامه داد:  در گذشته تنها از طریق طوفان های گرد و غبار 3هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می شده است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، با اشاره به کاشت جنگل‌های دست کاشت در کشور، گفت: وسعت جنگل‌های دست کاشت کشورمان حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار است که باعث ایجاد حلقه های سبز شده و در صورت نبود آنها شاهد هجوم ماسه های روان خواهیم بود.

جعفریان، نهال کاری، مدیریت روان آب، مدیریت چرای دام، استفاده از خاک پوشش‌های مناسب جهت تثبیت ماسه روان، ایجاد بادشکن های کوتاه شطرنجی که بومی سازی شده در کشورمان است را از جمله فعالیت‌هایی عنوان کرد که در حوزه بیابان زدایی انجام شده است.

وی یادآور شد: بادشکن های زنده در اطراف مزارع نیز دیوارهای سبزی را ایجاد می‌کنند که به کاهش فرسایش خاک کمک می کند و همچنین محصولات کشاورزی از کیفیت بیشتری برخوردار خواهند بود.

 به گفته جعفریان، در سال جاری برنامه الگوی مشارکتی در حوزه مدیریت بیابانی تعریف شده که فعالیت ها را با سایر بخش ها از جمله سرمایه گذاران با اولویت جوامع بومی به اشتراک خواهد گذاشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید