Iranian Agriculture News Agency

توسط "اکبری" و "مخبر" انجام شد؛

امضای تفاهم‌نامه همکاری برای احیای 300 قنات کشور

معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در راستای احیای 300 قنات کشور تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

امضای تفاهم‌نامه همکاری برای احیای 300 قنات کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح پروژه‌های آبرسانی با همکاری بنیاد برکت، وزارت جهاد کشاورزی و نیرو، اظهار کرد: ایران خاستگاه قنات است و قنوات مهمترین سازه‌های آبی کشور محسوب می‌شوند.

وی افزود: 13 قنات ایران در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است و این قنوات آب شرب و کشاورزی بخش‌هایی از کشور را تامین می‌کنند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که 41 هزار رشته قنات به طول 40 هزار کیلومتر در کشور وجود دارد، اذعان کرد: قنات‌ها شرایط خوبی ندارند و منابع اعتباری اندکی برای احیای آن اختصاص می‌یابد که پس از 8 سال از 8 میلیارد تومان به 400 میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به این که برای احیای قنوات به 20 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، ابراز امیدواری کرد: این تفاهم نامه بتواند  مشکلات آب در پایاب قنوات را برطرف کند.

اکبری با بیان این که قنات سازه مردمی است و توسط مردم بهره‌برداری می‌شود، عنوان کرد: سالانه حدود 5 تا 8 میلیارد متر مکعب آب از قنوات برداشت می‌شود و 800 هزار هکتار از اراضی کشور در پایاب قنوات کشور قرار دارد که این موارد از مصادیق بارز بهره‌برداری مردمی از قنوات است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات این بخش، نبود اعتبار و ردیف ملی برای انتقال آب از قنات به اراضی است و با وجود مشکلات زیاد در استان‌ها، اعتباری به این بخش داده نمی‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت ذخیره سازی آب قنات پیشنهاد داد: لازم است بر روی ذخیره سازی و انتقال آب قنوات کار کنیم و در قالب یک تفاهم نامه این مطالبه مردمی را به سرانجام برسانیم.

وی افزود: پیشنهاد دیگر ما این است که روش اجرایی جدیدی برای مباحث قنوات از آبخیز تا جالیز تعریف کنیم.

اکبری ادامه داد: قسمتی از سازه قنات وابسته به آبخیز بالا دست است و می‌توانیم با همکاری سازمان جنگل‌ها و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با عملیات آبخیزداری شرایط را برای برداشت مناسب و بهینه از قنوات فراهم کنیم.

لزوم اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی

در ادامه این مراسم؛ محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اظهار کرد: پراکندگی در کشورمان فوق‌العاده زیاد است و نبود آب مشکل اساسی در ایران محسوب می‌شود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه تمدن‌ها در کنار آب به وجود می‌آیند، تاکید کرد: طبق یک گزارش بین‌المللی از هر 4 شغل، 3 شغل مربوط به آب است اما کمتر توانسته ایم در بخش اجرا و سیاستگذاری از نعمت‌های آبی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که هم در شمال و هم در جنوب دریا داریم، معنا ندارد که تا این حد با کمبود آب مواجه شویم.

مخبر با بیان این که ما می‌توانیم الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی را تغییر دهیم، تصریح کرد: امروز شاهد آن هستیم که کشورهای همسایه توانسته‌اند حتی بیابان‌ها را سبز کنند و ما هم باید بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و این یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های کار در ستاد اجرایی فرمان امام است.

وی با اشاره به این که سیاست ما آبرسانی در بخش شرب و کشاورزی به مناطق جنوبی است، خاطرنشان کرد: در گذشته توانستیم طرح آبرسانی به 1200 روستا را به اجرا برسانیم، در سال گذشته آبرسانی به 500 روستا آغاز شد که از این میزان، تا به امروز 400 روستا آبرسانی شدند و امروز هم طی تفاهمنامه‌ای کار آبرسانی به 500 روستا را آغاز می‌کنیم.

مخبر افزود: با احتساب آبرسانی به یک هزار دهستان، در مجموع 3200 روستا و دهستان آبرسانی می‌شوند که این آبرسانی زندگی و اشتغال 2 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آبرسانی به 500 روستا با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره)

در ادامه این مراسم، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور (آبفا)، با اشاره به پروژه آبرسانی به 500 روستا که سال گذشته عملیات آن آغاز شد، اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان اهرمی برای سرعت‌ بخشی به این پروژه‌ها بود و اگر این همکاری بین وزارت نیرو و ستاد اجرایی فرمان امام وجود نداشت، با اتکا به قواعد اداری دولت نمی‌توانست این پروژه‌ها اجرایی شوند.

وی افزود: 400 پروژه آبرسانی از 500 پروژه تعریف شده به سرانجام رسیده‌اند و مراحل اجرایی آنها به انتها رسید، 100 پروژه دیگر هم در دست اقدام و اجرا است، همچنین در برنامه عقد تفاهمنامه امروز با ستاد اجرایی فرمان امام، آبرسانی به 500 روستای دیگر را هدفگذاری کرده‌ایم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید