Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

اجرای 330 هزار هکتار جنگلکاری در سال جاری

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۳۳۰ هزار هکتار جنگلکاری در سال جاری در کشور انجام شده است.

اجرای 330 هزار هکتار جنگلکاری در سال جاری

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه مراسم بزرگداشت هفته منابع طبیعی که با حضور معاون اول رئیس جمهور در سازمان جنگل‌ها برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: من از ابتدای حضور در دولت تاکنون طرح تنفس جنگل را لحظه به لحظه پایش می‌کنم.

وی با بیان این که برای تنفس جنگل، طرحی را در نظر گرفتیم که مشتمل بر مشاغل زیادی است تا از قطع درختان دست برداشته شود، ادامه داد: در کنار آن عملیات جنگلکاری به صورت گسترده در حال انجام است.

خاوازی با اشاره به این که غنی سازی جنگل ها در رویشگاه های اصلی کشور به مساحت ۴۷ هزار هکتار انجام شده است، خاطرنشان کرد: در بخش بیابان هم ۳۵ هزار هکتار جنگلکاری انجام شده و درختانی که در بیابان کاشته شده می تواند در آینده بیابان را تبدیل به جنگل کند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: درختکاری در بیابان از بیابان زایی، ایجاد گرد و غبار و فرسایش بادی جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: نزدیک به ۱۰ هزار هکتار هم در اراضی شبیدار و بخش هایی که می توان گیاهان مثمر کاشت، عملیات کاشت انجام شده است.

خاوازی با اشاره به این که امسال ۳۳۰ هزار هکتار جنگلکاری انجام شده است، ابراز امیدواری کرد: با ادامه این روند و رشد فعالیت های سازمان جنگل ها، سرعت درختکاری و توسعه جنگل از تخریب آن پیشی بگیرد.

وی با بیان این که رصد و پایش جنگل با جدیت انجام می شود، عنوان کرد: امروز شاهد رونمایی از سامانه های رصد دقیق اراضی جنگلی هستیم و امیدواریم با مجموعه این اقدامات، منابع طبیعی خدادادی برای نسل های آینده حفظ شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که سرعت درختکاری بالاتر از قطع درختان است، اذعان کرد: قطع درختان کهن سال خلاف قانون است و قاچاق محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و تمام ارکان نظامی کشور موضوع قاچاق و قطع درختان را رصد و پایش می کنند و با متخلفان برخورد می شود.

خاوازی ادامه داد: طرح های جایگزین قطع درختان را برای روستاییان و ساکنان جنگل ها در نظر گرفته ایم و سوخت مورد نیاز این افراد تامین شده تا از بریدن درختان جلوگیری شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تشکل های حفاظت از منابع طبیعی گفت: تعداد تشکل های حافظ منابع طبیعی روز به روز در حال افزایش است و امسال ۱۰ تشکل جدید مردم نهاد به این تشکل ها اضافه شده است و مردم از این طریق از منابع طبیعی حفاظت می کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید