Iranian Agriculture News Agency

منصور:

نهضت فراگیر برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مراسم روز درختکاری اعلام کرد: منابع طبیعی امنیت زیستی و غذایی جامعه را تامین می کند و بدون توجه به منابع طبیعی و محیط زیست آینده خوبی نخواهیم داشت.

نهضت فراگیر برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان جنگل‌ها، مسعود منصور امروز –جمعه- در نخستین روز هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و روز درختکاری در منطقه ۲۲ تهران و در محل اجرای طرح توسعه جنگلکاری دامنه جنوبی البرز گفت: در زمینه منابع‌طبیعی امروز با چالش‌های زیادی روبرو هستیم و وجود ریزگردها، فرونشست زمین، افت آب‌های زیرزمینی، فرسایش خاک، سیل و رانش زمین نتیجه بی‌توجهی به منابع‌طبیعی و محیط زیست است.

سازمان جنگل‌ها مسئول حفظ آب و خاک

منصور افزود: سازمان جنگل‌ها مسئول حفظ آب و خاک کشور است و حفظ آب و خاک و پوشش گیاهی توسعه پایدار را رقم می‌زند و ما باید در مسیر توسعه پایدار منابع‌طبیعی قرار بگیریم.

رییس سازمان جنگل‌ها همچنین اضافه کرد: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته در کشور سالانه ۱۶ تن خاک در هکتار تحت فرسایش آبی و ۲۱ تن در هکتار تحت فرسایش بادی قرار ‌دارد.‌

او با بیان اینکه آب و خاک منابع ارزشمند و حیاتی برای انسان‌ها و موجودات به شمار می‌روند خاطرنشان کرد: شاید برای تامین آب کشور روش‌های دردسترس وجود داشته باشد اما خاک چیزی است که برایش جبران و جایگزین وجود ندارد.

نهضت فراگیر برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست

مسعود منصور فرهنگ‌سازی را امری لازم و ضروری برای حفظ منابع‌طبیعی و محیط ‌زیست برشمرد و افزود: باید در این زمینه یک نهضت فراگیر و همگانی راه‌اندازی شود تا یکی از مطالبات اجتماعی مردم، منابع طبیعی و ایجاد فضای سبز باشد.

رییس سازمان جنگل‌ها گفت: رسانه‌های گروهی، دست‌اندرکاران فرهنگی، مجامع علمی و دانشگاهی، چهره‌های مشهور جامعه از جمله کسانی هستند که می‌توانند برای ترویج منابع‌طبیعی و محیط زیست در جامعه اثرگذار باشند تا آن حساسیت و دغدغه‌هایی که مردم نسبت به مسایل اجتماعی دارند نسبت به حفظ منابع‌طبیعی و محیط زیست هم داشته باشند.

مسئول اول منابع‌طبیعی کشور در ادامه تصریح کرد: منابع‌طبیعی با شهرداری هدف خوبی را در زمینه گسترش فضای سبز دنبال می‌کنند و باید با گسترش فضای سبز شهری از ساخت و سازهای بی رویه جلوگیری شود.

منصور در ادامه اضافه کرد: دامنه جنوبی البرز به عنوان کمربند سبز کلانشهر تهران از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌توان با انجام اقدامات مکانیکی در قالب آبخیزداری از فرسایش خاک در دامنه جنوبی البرز جلوگیری کرد.

به گفته منصور دامنه جنوبی البرز چشم‌انداز بسیار خوبی دارد و می‌توان با ایجاد پارک آبخیز منطقه تفرجگاهی خوبی را برای مردم ایجاد کرد.

انتخاب نهال در سازگاری با محیط

در مراسم روز درختکاری در دامنه جنوبی البرز، عباسعلی نوبخت معاون امور جنگل نیز گفت: کارشناسان منابع طبیعی در انتخاب نهال و نهال‌کاری نهایت دقت را دارند و اینکه نهال‌هایی کاشته شود که سازگاری با مناطق و رویشگاهی منطقه را داشته باشد.

نوبخت افزود: نزدیک به ۱۵ هزار سال قبل، جنگل کنونی زاگرس به صورت علفزارها (ساوان) با درختان تک و منفرد بود و پنج هزار سال پیش شرایط برگشت و به سمت گونه‌های جنگلی کلیماکس(اکوسیستم در حال تعادل) در آمد اما امروز متاسفانه با توجه به مشکلات فراوانی که برای جنگل‌های زاگرس پیش آمده دوباره رجعت می‌کنیم به شرایط ساوان و تک درختی!

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه خبر از تهیه سند بوم‌سازگان جنگل‌های زاگرس داد و اضافه کرد: با تهیه این سند دستورالعمل آن را در دیگر نواحی رویشی کشور اجرایی خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، مراسم روز درختکاری امسال با مشارکت سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در منطقه ۲۲ برگزار شد و در این مراسم معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، شهرداران مناطق یک و ۱۳ و معاون شهردار منطقه ۲۲ و فرماندار منطقه کن حضور داشته و بصورت نمادین با رییس سازمان جنگل‌ها به مناسبت روز درختکاری چندین اصله نهال در زمین غرس کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید