Iranian Agriculture News Agency

منصور اعلام کرد:

کاداستر 46 میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی ملی کشور

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: کاداستر 46 میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی ملی کشور به اتمام رسیده است و امیدوارم تا پایان دولت دوازدهم کار حدنگاری اراضی ملی به پایان برسد.

کاداستر 46 میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی ملی کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، مسعود منصور معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز پنجشنبه در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی با دستور رئیس جمهوری که از استان گلستان گزارش می‌داد، اظهار کرد: در سازمان جنگل‌ها، مهمترین رسالت حفظ منابع پایه آب،‌ خاک و پوشش گیاهی است.

وی با اشاره به این که کاداستر 46 میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی ملی کشور به اتمام رسیده است، اظهار امیدواری کرد: تا پایان دولت دوازدهم کار حدنگاری اراضی ملی به پایان برسد.

منصور گفت: 211 کیلومتر کمربند حفاظتی احداث شده در مرز اراضی ملی و مستثنیات انجام شده که باعث حفاظت بهتر این اراضی خواهد شد. علاوه بر آن برای هزارو 88 خانواری که مجبور به قطع درخت به منظور تأمین سوخت بودند، انرژی‌های نو و سوخت جایگزین تامین شده که از این طریق از قطع سالانه 3500 اصله درخت جلوگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 108 هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی در کشور داشتیم که با به ثمر رسیدن این گیاهان بیش از 2 هزار و 150 تن افزایش محصولات فرعی دارویی و صنعتی را محقق می‌کند.

منصور تصریح کرد: بیش از 21 هزار هکتار جنگل‌کاری اقتصادی و زراعت چوب انجام شده که با بهره‌برداری از آن، تولید چوبی 2 میلیون و 400 هزار متر مکعب و محصولات درختی 900 تن به بار خواهد نشست.

وی با بیان این که کشور ما در معرض فرسایش شدید آبی است، اظهار کرد: 16 تن در هکتار فرسایش آبی کشور و بیش از 250 میلیون متر مکعب سالانه رسوبات ظرفیت مخازن و سدهای کشور را اشغال می‌کند.

منصور اضافه کرد: بیش از 8650 روستا و 450 شهر در معرض سیلاب هستند که راه برون رفت از این مشکلات، آبخیزداری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: عملیات آبخیزداری در سطح 2 میلیون و 168 هزار هکتار از سال گذشته آغاز و امسال به پایان رسید که طی آن بیش از 32 هزار و 500 متر مکعب عملیات سازه‌ای، بیش از 75 هزار هکتار عملیات بیولوژیک جنگل‌کاری و بیش از 114هزار هکتار عملیات اصلاح و احیای مراتع انجام شده که در نتیجه این اقدامات، بیش از یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب استحصال شده است.

 منصور با اشاره به این که 19 میلیون و 500 هزار تن رسوبات با این عملیات آبخیزداری کنترل می‌شود، گفت: پروژه ای که امروز گزارش می‌‌شود، پروژه آبخیزداری محمدآباد است که 74 هزار هکتار وسعت دارد و 20 روستا و دو شهرستان فاضل آباد و آق‌قلا متاثر از این حوزه هستند که هر ساله دچار سیل می‌شدند. با توجه به سیل 98 و تاکید ریاست جمهوری بر کاهش خطرات سیل از اردیبهشت ماه امسال کار آبخیزداری در این حوزه با 35 هزار  متر مکعب آغاز و 28 سازه آبخیزداری در مسیر این حوزه احداث شد که با اجرای عملیات آبخیزداری، قدرت  66 هزار تن مهار فرسایش و 296 هزار تن کنترل رسوب را داریم و 14 میلیون متر مکعب آب به سفره‌های آب زیر زمینی تغذیه می‌شود.

وی با اشاره به این که عملیات آبخیزداری باعث احیای 3800 رشته قنات و احیای سکونت در کنار قنوات شده است، ادامه داد: امیدواریم با حمایت‌های دولت، اقدامات آبخیزداری را که در حال حاضر در سطح 30 میلیون هکتار از 125 میلیون هکتار کشور که نیازمند اجرای عملیات آبخیزداری بوده، اجرا شده است،  با شدت بیشتری انجام دهیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این که عمده اقدامات آبخیزداری با کمک مردم انجام شده.است، خاطرنشان کرد:  750 تشکل منابع طبیعی و هزارو 700 تعاونی منابع طبیعی شکل گرفته و در حال حاضر بیش از 30 هزار  نفر عضو صندوق های منابع طبیعی هستند که عمده این فعالیت‌ها با مشارکت مردم انجام می‌شود.

منصور گفت: امروز با دستور ریاست جمهوری از 3154پروژه آبخیزداری و منابع طبیعی با اعتبار 3522 میلیارد تومان بهره‌برداری خواهد شد.

بهره‌برداری از 6 هزار هکتار نهال‌کاری

پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در گزارشی که از استان خوزستان به رئیس جمهوری ارائه کرد، گفت: 29 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر بیابان‌زایی است که 14 میلیون هکتار از این اراضی فوق بحرانی است.

وی افزود: یک میلیون و 300 هزار هکتار عملیات بیابان زدایی با اعتباری حدود 850 میلیارد تومان انجام و باعث اشتغالزایی برای 10 هزار نفر شده است و ما امروز شاهد افتتاح یکی از این پروژه‌ها در استان خوزستان هستیم.

گرشاسبی اظهار کرد: خوزستان از استان‌های پرمخاطره در بیابان زایی است که 360 هزار هکتار از کانون‌های گردوغبار را در سال 95 به خود اختصاص داده بود و این کانون‌ها مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه داد: عملیات مقابله با بیابان‌زایی در خوزستان در قالب 69 کیلومتر کانال اصلی و 105 کیلومتر کانال فرعی برای مرطوب سازی انجام شد و 24 هزار هکتار جنگل‌کاری و 15 هزار  هکتار پخش آب اتفاق افتاد.

گرشاسبی گفت: بهره‌برداری از عرصه‌های کشت شده و احاله مدیریت برای کارهای اقتصادی به مردم بومی از دیگر اقدامات انجام شده در این پروژه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: فناوری‌های نوینی که برای بیابان‌زدایی و کانون‌های گرد و غبار انجام شده، کشت شورورزی و استفاده از روان‌آبها است که طرح امروز حاصل از استفاده از روان‌آبها در شهرستان ماهشهر و پیرامون آن انجام شده است.

گرشاسبی بیان کرد: در این پروژه، 6 هزار و 217 هکتار عملیات نهال‌کاری و 10 هزار هکتار روان‌آب انجام شده و اعتبار پروژه 31 میلیارد تومان بوده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید