Iranian Agriculture News Agency

با دستور رئیس جمهور انجام شد؛

افتتاح 25 هزار هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری غرب و شمال غرب کشور و 78 هزار هکتار زه‌کشی گلستان

بهره‌برداری از 25 هزار هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری غرب و شمال غرب کشور و 78 هزار هکتار زه‌کشی اراضی در استان گلستان با دستور رئیس جمهور آغاز شد.

افتتاح 25 هزار هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری غرب و شمال غرب کشور و 78 هزار هکتار زه‌کشی گلستان

به گزارش خبرنگار ایانا، علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز پنجشنبه در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی با دستور رئیس جمهوری که از استان اردبیل گزارش می‌داد، اظهار کرد: اجرای طرح‌های منابع آب و خاک در استان‌های غرب و شمال غرب که بیش از 99 درصد از آن‌ها مجهز به سیستم‌های مدرن آبیاری است، فرصت مناسبی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و نمادی از پیشرفت و توسعه پایدار جمهوری اسلامی ایران با اعتماد به توان داخلی کشور انجام شده است.

وی افزود: امروز شاهد افتتاح 25 هزار هکتار از این اراضی خواهیم بود که با افتتاح آن، 9 هزار نفر از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند و قول می‌دهیم با تخصیص اعتبارات لازم، برای کشت بهاره 25 هزارهکتار دیگر افتتاح شود.

اکبری با بیان این که در این پروژه، 18 هزار کیلومتر عملیات لوله‌گذاری انجام شده و 100 دستگاه ایستگاه پمپاژ به اتمام رسیده است، گفت: با اجرای این پروژه، 19 هزار هکتار از اراضی دیم به آبی تبدیل می‌شود و حدود 6 هزار هکتار از این پروژه هم بهبود کم آبیاری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در این پروژه 22 هزار نفر اشتغال ایجاد و تولید انواع محصولات کشاورزی 4 برابر افزایش می یابد و ارزش افزوده اراضی به بیش از 10 برابر می‌رسد.

اکبری گفت: پروژه‌ای هم که امروز به صورت نمادین در استان اردبیل افتتاح می‌شود، 4400 هکتار از پروژه عظیم 42 هزار هکتاری پایاب خداآفرین است که بخش اعظم آن مجهز به 1262 دستگاه ماشین آبیاری دوار مدرن به نام سنترپیوت بوده و یکی از طرح‌های بی بدیل آبیاری در خاورمیانه است که بهره‌برداری از آن در قالب 68 شرکت تعاونی تولید انجام خواهد شد.

وی درباره پروژه زه‌کشی استان گلستان، بیان کرد: زه‌کشی بیش از 70 درصد از اراضی گلستان در سال 93 در سه شهرستان گمیشان، گنبدکاووس و آق‌قلا آغاز شد که 48 هزار هکتار از این طرح در پایان 98 به پایان رسید و در سال جاری با حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی 30 هزار هکتار از آن به اتمام رسید و امروز 50 هزار هکتار دیگر از این طرح با دست ریاست جمهوری عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

اکبری خاطرنشان کرد: این پروژه اولین و بزرگترین پروژه زه‌کشی اراضی دیم کشور است که پس از بهره‌برداری تولید غلات در آن 80 درصد افزایش می‌یابد و درآمد کشاورزان در بخش‌های آبی 58 درصد افزایش می‌یابد و در کشت دیم 159 درصد و شاخص بهره‌وری بدون استفاده از زه‌آب 44 درصد افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح در سطح 280 هزار هکتار، 225 میلیون متر مکعب آب استحصال خواهد شد که 100 میلیون متر مکعب آن با کیفیت مطلوب جهت آبیاری تکمیلی اراضی دیم قابل استفاده است و مابقی آن برای احیای تالابب گمیشان و کشت گیاهان شورپسند، توسعه مراتع و بخش صنعت قابل استفاده خواهد بود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: 1700 کیلومتر احداث شبکه‌های زه‌کشی، 700 کیلومتر جاده ‌های دسترسی مزارع، 33 هزار دستگاه ابنیه، 485 کیلومتر احداث شبکه های زیر زمینی با 11 میلیون متر مکعب عملیات خاکی در این پروژه انجام شده است که از تمام دست‌اندرکاران در به ثمر رساندن این پروژه تشکر می‌کنم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید