Iranian Agriculture News Agency

سرافرازی مطرح کرد:

تجیز و نوسازی 130 هزار هکتار اراضی شالیزاری استا‌ن‌های شمالی

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان‌های شمالی کشور، تسطیح، تجهیز و نوسازی شده و اکنون در حال بهره برداری است.

تجیز و نوسازی 130 هزار هکتار اراضی شالیزاری استا‌ن‌های شمالی

به گزارش ایانا، «رضا سرافرازی» در گفتگو با رادیو اقتصاد با اشاره به وجود ۴۵۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری در استان های شمالی کشور، افزود: از این میزان تاکنون ۱۳۰ هزار هکتار تسطیح، تجهیز و نوسازی شده و اکنون در حال بهره برداری است.

وی اظهارداشت: اجرای طرح تجهیز و نوسازی ۳۰ هزار هکتار از این میزان سطح اراضی شالیزار از سال ۹۲ تا ۹۶ انجام شده است.

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال هم طرح تجهیز و نوسازی در سطح سه هزار هکتار از شالیزارهای استان های گیلان و مازندران در دست اجراست و تا پایان سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی افزود: با توجه به مطالعات صورت گرفته ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان های شمالی کشور مستعد اجرای طرح تسطیح، تجهیز و نوسازی است.

سرافرازی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی آمادگی دارد در صورت تامین اعتبار در یک برنامه پنج ساله این ۱۸۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری را تجهیز و نوسازی کند.

وی ادامه داد: طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری از اقدامات اساسی در جهت ارتقای راندمان آبیاری و افزایش تولید محصول راهبردی برنج در سطح کشور است.

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی گفت: بر اساس این مصوبه کشت برنج تا پنج سال آینده فقط باید دو استان گیلان و مازندران و یک بخش کوچکی در استان گلستان انجام شود.

وی همچنین درباره مزیت های اجرای طرح تجهیز و نوسازی شالیزارهای استان های گیلان و مازندران افزود: در صورت تامین اعتبار و اجرای این طرح به طور متوسط دو هزار و ۴۰۰ متر مکعب آب در هر هکتار صرفه جویی می شود ضمن اینکه انتظار می رود متوسط تولید در شالیزارها نیز از ۳,۵ تن در هر هکتار به ۴ تن در هکتار افزایش یابد.

سرافرازی اضافه کرد: با تجهیز و نوسازی شالیزارها، تسطیح اساسی در این اراضی نیز انجام می گیرد و امکان دسترسی اراضی به جاده ها و کاشت و برداشت مکانیزه محصول تسهیل می شود.

وی در ادامه کاهش تغییر کاربری شالیزارها را از دیگر مزیت های اجرای این طرح برشمرد و یادآورشد: با تجهیز و نوسازی شالیزارها، تولید در واحد سطح افزایش و مقرون به صرفه می شود و از این رو تغییر کاربری اراضی کاهش می یابد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید