Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

اجرای ۲۸۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در 11 استان سیل زده کشور

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در ۴ ماه گذشته، عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در ۲۸۰ هزار هکتار از ۱۱ استان سیل‌زده کشور انجام شده که برای آن ۲۶۴ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

اجرای ۲۸۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در 11 استان سیل زده کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، مسعود منصور معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست سراسری با مدیران منابع طبیعی استان‌های این سازمان که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: عملیات جنگل‌کاری در سال جدید بر حسب هکتار، در یک تاریخ مشخص و به صورت همزمان، در سه فاز جنگل‌کاری، زراعت چوب و صیانت از جنگل‌ها، آغاز خواهد شد.

وی با تأکید بر لزوم تشدید اقدامات حفاظتی در کل کشور به خصوص مناطق هیرکانی، تصریح کرد: ساماندهی حفاظتی خط قرمز ما است و باید استان‌ها تا ۱۰ آذر ماه ساماندهی نیروهای حفاظتی خود را انجام دهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و اتحادیه‌های منابع طبیعی و سازمان‌های مردم‌نهاد در اجرای امور آخیزداری و آبخوان‌داری را ضروری عنوان و تصریح کرد: در ۴ ماه گذشته، عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در ۲۸۰ هزار هکتار از ۱۱ استان سیل‌زده کشور انجام و برای آن ۲۶۴ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، همچنین ۶ سازه بزرگ برای دروازه قرآن شیراز که در سیل ۵ فروردین ۹۸ تخریب شد، ساخته شده است.

وی در رابطه با اجرای پروژه‌های این سازمان در آذرماه گفت: تا ۲۵ آذرماه از نقشه پوشش گیاهی به‌روزشده، رونمایی خواهد شد. همچنین برخی از سامانه‌هایی که به صورت پایلوت اجرایی شده بود، کار آن به صورت رسمی آغاز می‌شود.

منصور، اجرای پروژه‌های مشترک با معاونت علمی و فناوری مانند خاکپوش‌های غیرنفتی را از دیگر اقدامات در این تاریخ برشمرد.

 رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این که کشت و استحصال زراعت چوب روند مطلوبی داشته و این روند باید ادامه‌دار باشد، تأکید کرد: توقف بهره برداری چوبی از جنگل‌های شمال تا پایان برنامه هفتم باید مدنظر قرار گیرد اما این به معنای توقف کارهای تحقیقاتی و مدیریت عرصه‌های طبیعی نیست، کارشناس و ناظر فنی باید در جنگل حضور داشته باشد و مدیریت جنگل و اقدامات حفاظتی و حراستی آن را بر عهده داشته باشد.

در پایان این مراسم از  استان‌های ایلام، اصفهان، لرستان، کرمان، آذربایجان غربی و گلستان که عملکرد مطلوبی در اجرای طرح‌های جنگل مرتع و آبخیزداری داشتند، تقدیر شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید