Iranian Agriculture News Agency

پورمقدم در گفتگو با ایانا اعلام کرد:

اعطای نهال رایگان و تسهیلات بانکی ارزان به متقاضیان زراعت چوب

تفاهم‌نامه کشاورزی قراردادی زراعت چوب در دستورکار قرار گرفت

مدیر طرح توسعه زراعت چوب سازمان جنگل ها، مرتع و آبخیزداری کشور گفت: پرداخت تسهیلات بانکی با سود 13 درصد و توزیع نهال رایگان ابزارهای تشویقی سازمان چنگل‌ها برای متقاضیان زراعت چوب است که زارعین می‌توانند از هر دو طرح تشویقی استفاده کنند.

اعطای نهال رایگان و تسهیلات بانکی ارزان به متقاضیان زراعت چوب

کامران پورمقدم مدیر طرح توسعه زراعت چوب سازمان جنگل ها، مرتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با اجرای طرح زراعت چوب، اظهار کرد: طبق برنامه ششم توسعه، ۷۵ هزار هکتار کاشت نهال در اراضی و عرصه‌ها برای اجرای طرح توسعه زراعت چوب پیش‌بینی شده است که برای سال 99، در 30 هزار هکتار از اراضی عملیات کاشت انجام خواهد شد.  

وی افزود: این زراعت در اراضی ملی، دولتی و اراضی شخصی اجرا می‌شود.

پورمقدم با اشاره به طرح‌های تشویقی سازمان جنگل‌ها برای متقاضیان زراعت چوب تصریح کرد: بر اساس این طرح ابزارهای تشویقی برای زارعین و متقاضیان در نظر گرفتیم که یکی از این ابزارها توزیع نهال رایگان از گونه اصلاح نژاد شده توسط موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع است.

وی افزود: پرداخت تسهیلات بانکی با سود 13 درصد و تنفس 4 ساله، یکی دیگر از ابزارهای تشویقی سازمان جنگل‌ها است که زارعین و متقاضیان می‌توانند از هر دو ابزار نهال رایگان و تسهیلات بانکی هم استفاده کنند.

مدیر طرح توسعه زراعت چوب سازمان جنگل ها، مرتع و آبخیزداری کشور در رابطه با امضای تفاهم‌نامه با صنایع چوب و سلولزی، عنوان کرد: جلسات بسیاری را در قالب زراعت چوب در عرصه های ملی و هم تولید نهال‌های سریع الرشد با صنایع چوب و سلولزی که مصرف کننده و متقاضیان مواد اولیه چوبی هستند، داشته‌ایم و تفاهم‌نامه‌هایی را با این صنایع امضا کرده‌ایم که مهمترین آن تفاهم‌نامه با صاحبان صنایع چوب بوده است.

وی افزود: طبق این تفاهم‌نامه صنایع چوب می‌توانند با زارعین که مشکل فروش چوب‌های خود را دارند، قرارداد بسته و با پیش خرید درختان کاشته شده به نوعی کشاورزی قراردادی را تحقق بخشند.

پورمقدم عنوان کرد: در 29 استان کشور زراعت چوب انجام می‌شود و تنها استان‌های بیابانی مانند یزد از این موضوع، مستثنی هستند.

وی افزود: برنامه زراعت چوب با سطوح مختلف و گونه‌های سازگار با اقلیم در استان‌ها اجرا می‌شود به عنوان مثال، در اقلیم سردسیر و معتدل کاشت صنوبر و در اقلیم گرمسیر اوکالیپتوس را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیر طرح توسعه زراعت چوب سازمان جنگل ها، مرتع و آبخیزداری کشور با اشاره به استفاده از آب‌های غیرمتعارف در زراعت چوب، خاطرنشان کرد: زراعت چوب نیاز به منابع آبی دارد و ما نمی‌خواهیم به منابع آبی کشور فشار وارد شود، بنابراین از آب‌های غیرمتعارف نظیر پساب‌های صنعتی و پساب‌های شهری استفاده می‌شود.

وی افزود: با کشت درخت، آب تا حد زیادی با گیاه پالایی مورد تصفیه قرار می‌گیرد.

پورمقدم ادامه داد: از آب‌های غیرمتعارف در استان‌های خراسان شمالی، خوزستان، قم، سمنان و کردستان در سطوح وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید