Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای مدیران حوزه نمایندگی ولی‌فقیه مطرح کرد:

جلوگیری از فرسایش خاک و مقابله با بیابان‌زایی از برنامه‌های راهبردی سازمان جنگل‌ها در سال جهش تولید است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با اجرای آبخیزداری در هر هکتار ۵۳۰ متر مکعب استحصال آب خواهیم داشت و یک هزار مترمکعب آب به سفره‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند، همچنین در هر هکتار ۳ تا ۹ تن فرسایش خاک کاهش می یابد.

جلوگیری از فرسایش خاک و مقابله با بیابان‌زایی از برنامه‌های راهبردی سازمان جنگل‌ها در سال جهش تولید است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در جلسه شورای مدیران حوزه نمایندگی ولی‌فقیه که با حضور   نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی،  مدیرکل دفتر نمایندگی ولی‌فقیه و فرمانده مرکز مقاومت بسیج این وزارت‌خانه برگزار شد، اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور شامل ۳۳ اداره کل استانی و ۴۲۰ واحد شهرستانی می‌شود که به لحاظ گستره جغرافیایی، ۸۳ درصد از اراضی کشور را در اختیار این سازمان است.

وی افزود: این سازمان با وزارت نیرو در حریم رودها و آب ها، با وزارت راه در حریم راهها و شهرها، با وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه معادن، با سازمان اوقاف و امور خیریه در تعیین تکلیف اراضی ملی، با سازمان اسناد برای سنددار کردن ۱۴۰ میلیون از اراضی و با محیط زیست در حوزه مناطق چهارگانه در تعامل است.

منصور با اشاره به تدوین ۱۸ راهبرد مدیریتی در سال جهش تولید تصریح کرد: از آنجایی که امسال به نام جهش تولید نامگذاری شده و سازمان جنگل‌ها به عنوان بستر و حافظ برای زیرساخت‌های ملی محسوب می‌شود، به جز ۴ طرح محوری آبخیزداری، مقابله با بیابان‌زایی، صیانت از جنگل‌های کشور و توقف بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های شمال، 9 محور را مشخص کردیم و نام آن را طرح 9 در ۹۹ گذاشتیم و الزام کار جهشی در این نقطه را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سال ۹۳ فرمودند: «فرسایش خاک چیزی نیست که بشود به آسانی آن را جبران کرد و قضیه خاک از آب هم مهم‌تر است»، فرسایش در کشور سالانه ۴ تن در هکتار و میزان  رسوبات هم۲۴۰ میلیون مترمکعب است و با اجرای آبخیزداری در هر هکتار ۵۳۰ متر مکعب استحصال آب خواهیم داشت و یک هزار مترمکعب آب به سفره‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند، همچنین در هر هکتار ۳ تا ۹ تن فرسایش خاک کاهش می یابد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با پدیده گرد و غبار گفت: باید به پدیده گرد و غبار و مبارزه با بیابان زایی توجه ویژه شود که در حوزه وظایف سازمان جنگل‌ها است.

در ادامه این جلسه، نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: مدیریت سازمان جنگل‌ها با نشاط و پرتحرک است. 

حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی افزود: نبود تفکر فرهنگی در بین مدیران یک مشکل محسوب می‌شود، خودسازی به یکباره اتفاق نمی‌افتد و باید به صورت تدریجی پیش برود تا به نقطه اوج برسد.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با راه‌های خودسازی عنوان کرد: اگر صفات نیک و پسندیده را بر نفس خود تحمیل کنیم و نفس را با آن صفات آشنا و آمیخته کنیم، گامی در جهت خودسازی برداشته خواهد شد.

وی افزود: از دیگر راه‌های خودسازی، توجه به عیب خویش، حق پذیری، پرهیز از خطا‌های کوچک برای مقابله با گناه‌های بزرگ و مثبت نگر بودن است.

در پایان این جلسه، باحضور نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، نمازخانه سازمان جنگل‌ها پس از بازسازی، مجددا افتتاح شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید