Iranian Agriculture News Agency

معاون حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد:

میزان حریق در جنگلهای امسال، بیش از متوسط 13 سال گذشته

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون میزان حریق نسبت به متوسط ۱۳ ساله در سال‌های گذشته بیشتر بوده است.

میزان حریق در جنگلهای امسال، بیش از متوسط 13 سال گذشته

بهمن افراسیابی معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حاشیه‌ مراسم ارسال تجهیزات اطفای حریق به عرصه‌های منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار ایانا  گفت: اصل حریق به فرهنگ جامعه به‌خصوص جامعه بهره‌بردار باز می‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه عوامل انسانی که سبب حریق می‌شوند باید مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گیرد، افزود: ۸۵ درصد از عوامل حریق، انسانی است؛ البته باید گفت که 15 درصدی هم که عامل انسانی در آن دخالت ندارد به عوامل انسانی باز می‌گردد؛ به‌طور مثال وجود شیشه در مراتع سبب آتش‌سوزی می‌شود.

به گفته افراسیابی دامدارانی که دام‌های خود را به چرا می‌برند، شکارچیانی که برای شکار به جنگل‌ها و مرتع می‌روند و پیک‌نیک خانواده‌ها با درست خاموش نکردن آتش، سبب ایجاد حریق می‌شود.

وی بابیان اینکه پرتاب ته سیگار نیز توسط رانندگان در برخی از موارد موجب آتش‌سوزی می‌شود، گفت: مجموع عوامل انسانی سبب حریق می‌شود و ما نیازمند آن هستیم که فرهنگ جامعه را در این بخش ارتقا دهیم.

معاون حفاظت و امور اراضی با تأکید بر اینکه اگر فرهنگ‌سازی شود ۸۵ درصد حریق‌ها کنترل خواهد شد، تصریح کرد: در فرهنگ‌سازی باید بهره‌گیری اصولی از منابع طبیعی در دستور کار قرار گیرد.
 

image_2019_3_18-18_1_18_735_gVv

به گفته افراسیابی، از ابتدای سال جاری تاکنون میزان حریق نسبت به متوسط ۱۳ ساله در سال‌های گذشته بیشتر بوده است.

وی علت افزایش حریق در 5 ماهه نخست سال جاری را افزایش بارندگی عنوان کرد و گفت: در سال جاری میزان بارش باران‌های بهاری افزایش‌یافته و این افزایش سبب افزایش پوشش‌های گیاهی، تراکم و تنوع آن‌ها شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی ادامه داد: البته شواهد نشان می‌دهد که برخی از آتش‌سوزی‌ها عمدی است که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم.

وی گفت: ارسال اقلام برای اطفای حریق بدون شک اثرات مثبت زیادی را در نهادهای مردمی خواهد داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید