Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح زراعت چوب خبر داد:

اختصاص بسته‌های حمایتی برای زارعین چوب

مجری طرح توسعه زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اختصاص بسته‌های حمایتی برای توسعه زراعت چوب در کشور خبر داد.

اختصاص بسته‌های حمایتی برای زارعین چوب

جواد میرعرب‌رضی مجری طرح توسعه زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا از اختصاص بسته‌های حمایتی برای زراعت چوب در کشور خبر داد و گفت: برای زارعین چوب حمایت تسهیلاتی و یا نهال چوب در نظر گرفته ‌شده است.

وی با اشاره به استفاده از آب نامتعارف در حاشیه کلان‌شهرها برای زراعت چوب، افزود: پتانسیل توسعه اراضی مستعد زراعت چوب با استفاده از آب نامتعارف برنامه‌ریزی‌شده و هماهنگی لازم درباره این موضوع از طریق استانداری استان­‌های مرتبط در حال انجام است.

میرعرب ادامه داد: ارزیابی اولیه برای زراعت چوب با آب‌های نامتعارف بالغ‌بر 62 هزار و 892 هکتار در کشور انجام شده و بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نیرو منعقد خواهد شد تا برش استانی ازنظر میزان، کیفیت آب و اراضی مشخص شود.

به گفته مجری طرح توسعه زراعت چوب، «نیاز آبی» گونه مناسب زراعت چوب در اقلیم منطقه مطالعه و با توجه به میزان آب نامتعارف در دسترس، سطح قابل‌کشت گونه­‌های زراعت چوب در این مناطق می­‌تواند روند توسعه طرح را با شتاب بیشتری همراه کند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار بوده تا زراعت چوب در 30 هزار هکتار از اراضی با استفاده  از آب‌های نامتعارف تا پایان سال جاری اجرایی شود، پیش‌بینی کرد تا پایان سال جاری 5 هزار هکتار زراعت با آب‌های نامتعارف انجام خواهد شد.

مجری طرح توسعه زراعت چوب با اشاره به استان های تولیدکننده زراعت چوب با استفاده از آب‌های نامتعارف، اعلام کرد: برنامه‌ریزی در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان شمالی، قم و سمنان برای این مهم انجام شده است.

میرعرب در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر برنامه ریزی انجام شده در زراعت چوب، گفت: بناست تا پس از سال 1408، سالانه 12 میلیون مترمکعب چوب در کشور چوب با استفاده از زراعت چوب تولید شود و بر این اساس 315 هکتار زراعت چوب در اراضی و مستغلات، اراضی ملی و در اراضی با آب‌های نامتعارف انجام خواهد شد که البته نیاز کشور 18 میلیون مترمکعب برآورد شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولید در زراعت چوب 6.5 میلیون هکتار در کشور است که حدود 6 میلیون هکتار آن در داخل تأمین می‌شود و استان‌های گیلان، خوزستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، مازندران و گلستان از استان‌های عمده تولیدکننده هستند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید