Iranian Agriculture News Agency

اکبری:

تعدیل پروانه‌های چاه، تهدیدی برای بخش کشاورزی است

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: مخالف تعدیل پروانه‌های چاه‌های کشاورزی هستیم. این روش در کشور پاسخگو نیست و این اقدام،‌ تهدیدی جدی برای بخش کشاورزی است و باید نسبت به آن، تجدیدنظر شود.

تعدیل پروانه‌های چاه، تهدیدی برای بخش کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا، علیمراد اکبری، معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست مجمع نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی با وزیر جهاد کشاورزی، گفت: از 278هزار هکتار اراضی در استان‌ همدان، 141هزار هکتار و در بیانی دیگر، 51درصد اراضی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده‌اند. این رقم، دو برابر متوسط کشور است. این ارقام نشان می‌دهد که در بخش آب کشاورزی در استان همدان به‌خوبی سرمایه‌گذاری شده است.

اکبری در ادامه افزود: در سال گذشته نیز چهار هزار هکتار از اراضی تحت سیستم آبیاری تحت فشار قرار گرفته‌اند که نشان می‌دهد خیزهای خوبی در استان در این زمینه برداشته شده است.

وی در پاسخ به پرسش‌های برخی از نمایندگان در زمینه عملکرد معاونت آب و خاک با ارائه ادله قانونی درباره کمبود منابع تخصیص‌یافته به قنوات استان همدان، گفت: اعتبار قنوات در سال 1394، 10 میلیارد تومان در کل کشور بود. این رقم در سال گذشته به 130میلیارد تومان رسید. از این میزان، 15 میلیارد تومان برای قنوات در استان همدان سرمایه‌گذاری کردیم. با نگاه به عدالت اجتماعی و توازن منطقه‌ای، این رقم، منطقی به نظر می‌رسد.

اکبری با بیان اینکه اعتبارات قنوات در کشور، قطره‌چکانی است، افزود: در سال گذشته برای افزایش اعتبارات مربوط به بخش آب کشاورزی، درخواست برداشت 50میلیون یورو از صندوق توسعه ملی داشتیم که در کمیسیون تلفیق رد شد. بنابراین هرچند نگرانی‌های شما در این زمینه درست است، اما قضاوت خود را با توجه به محدودیت منابع در نظر بگیرید.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به خواسته نمایندگان برای بازسازی طرح‌های فرسوده آبیاری نیز گفت: بارها نسبت به بازسازی طرح‌ها، تقاضای بودجه به سازمان برنامه و بودجه داده‌ایم، اما قانون اجازه این کار را نمی‌دهد. سازمان برنامه با استناد به مواد قانونی معتقد است که اولویت با پروژه‌هایی است که هنوز در آنها سرمایه‌گذاری نشده و به همین دلیل به چنین طرح‌ها،‌ بودجه اختصاص نمی‌دهد. بنابراین در این زمینه نیازمند اصلاح قوانین هستیم.

اکبری همچنین افزود: مخالف تعدیل پروانه‌های چاه‌های کشاورزی هستیم. این روش در کشور پاسخگو نیست و این اقدام،‌ تهدیدی جدی برای بخش کشاورزی است و باید نسبت به آن، تجدیدنظر شود.

برای تجهیز منابع حمایتی از کشاورزان تلاش می‌کنیم

روح‌الله خدارحمی، مدیرعامل بانک کشاورزی نیز در این نشست گفت: بانک کشاورزی خود را پشتیبان وزارت جهاد کشاورزی در راستای اجرای سیاست‌های دولت و همزمان پشتیبان کشاورزان می‌داند.

خدارحمی با بیان اینکه در تلاش برای تجهیز منابع برای حمایت از کشاورزان هستیم، افزود: با این وجود باید حتما به محدودیت منابع توجه کنیم. بر همین اساس از استاندار و نمایندگان استان همدان درخواست می‌کنیم نسبت به معرفی طرح‌های بااولویت و مهم بخش کشاورزی اقدام کنند تا بتوانیم در سال جاری، نسبت به اجرای این پروژه‌ها اقدام کنیم.

منابع در بخش کشاورزی محدود است

جانعلی بهزادنسب، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نیز در این نشست با تأیید محدودیت منابع، گفت: در حال حاضر 152 صندوق در کشور داریم که بودجه مجموع آنها، 2200میلیارد تومان است.

محمدابراهیم حسن‌نژاد، قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور هم در این نشست توضیحاتی در مورد پرداخت غرامت به کشاورزان خسارت‌دیده در استان همدان ارائه داد و اعلام کرد این صندوق در تلاش است تا سقف بیمه کشاورزان را افزایش دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید