Iranian Agriculture News Agency

اورنگی تاکید کرد:

ضرورت اصلاح قانون ارث برای جلوگیری از خرد شدن اراضی

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: یکی از مشکلات یکپارچگی اراضی، خرد شدن اراضی است که اغلب به‌واسطه قانون ارث و نقل و انتقال مشاع اراضی به ورثه صورت می‌گیرد.

ضرورت اصلاح قانون ارث برای جلوگیری از خرد شدن اراضی

به گزارش خبرنگار ایانا، علیرضا اورنگی، رئیس سازمان امور اراضی کشور در سومین جلسه کارگروه ملی یکپارچه‌سازی و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی که امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: در راستای اجرایی کردن قانون یکپارچه‌سازی و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و در نظر گرفتن مشوق‌ها، فقط وزارت جهاد کشاورزی خطاب قرار گرفته و سایر ارگان‌های ذی‌ربط برای در نظر گرفتن مشوق‌‌، مورد توجه قرار نگرفته‌اند که ضرورت دارد در این زمینه بازنگری صورت گیرد.

اورنگی در ادامه با اشاره به چالش قانون ارث و نقل و انتقال مشاع اراضی نیز گفت: یکی از مشکلات یکپارچگی اراضی، خرد شدن اراضی است که اغلب به‌واسطه قانون ارث و نقل و انتقال مشاع اراضی به ورثه صورت می‌گیرد. بر همین اساس پیشنهاد می‌دهیم نیابت مالکیت اراضی فرضا به مراجع داده شود و در قالب نظام بهره‌برداری یا کشاورزی قراردادی یا هر شکل حقوقی دیگر‌ی که قانونگذار یا دولت تعیین می‌کند، انتفاع آن به وراث برسد. در این صورت می‌توانیم یکپارچه‌سازی اراضی را به انجام برسانیم بدون آنکه به حقوق وراث‌، خدشه‌ای وارد شود.  

به گزارش ایانا، با توجه به اینکه در این جلسه، یکی از مهم‌ترین موانع یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی که از سوی نمایندگان حاضر مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ضرورت اصلاح قانون ارث و نقل و انتقال مشاع اراضی بود، مقرر شد سازمان امور اراضی کشور به‌عنوان دبیر این کارگروه پیگیری‌های لازم را برای رایزنی با نمایندگان ولایت فقیه در بررسی فقهی این موضوع دنبال کرده و در جلسه بعدی، نتیجه را به حضار منتقل کند.  

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید