Iranian Agriculture News Agency

اکبری اعلام کرد:

سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در دولت تدبیر و امید

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در دولت تدبیر و امید، یک میلیارد و 50 میلیون دلار برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در کشور هزینه شده است.

سرمایه‌گذاری 1 میلیارد دلاری برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در دولت تدبیر و امید

به گزارش خبرنگار ایانا، علیمراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: هفته جهاد کشاورزی با شعار «کشاورزی، جهش تولید و امنیت غذایی» از امروز آغاز شد که شعار روز اول آن «کشاورزی، جهش تولید و اقتصاد مقاومتی» است.

اکبری تصریح کرد: ما در کشور خشک و نیمه خشک قرار داریم و سهم ما از آب شیرین یک دهم درصد در جهان است و ۷۰ درصد از بارش ها در زمانی اتفاق می‌افتد که فصل کشاورزی نبوده و یا این ۷۰ درصد در ۳۰ درصد از مناطق کشور رخ می دهد، همچنین تبخیر ما سه برابر بارندگی بوده و دمای کشور در ۴۰ سال اخیر دو درجه افزایش یافته است.

وی ادامه داد: سهم منابع آبی ما در آب های سطحی ۲۱ درصد، قنوات 5.2 درصد، چشمه‌ها ۱۷ و نیم درصد و چاه‌ها 56.3 درصد است.

اکبری در رابطه با میزان خاک‌های قابل کشت در کشور  بیان کرد: تنها 1.3 میلیون هکتار از ۱۸ میلیون هکتار خاک کشور توان کشاورزی دارد و مابقی این خاک مشکلاتی از قبیل شوری و قلیایی بودن و یا کمبود مواد آلی را دارا است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اذعان کرد: افزایش مواد آلی خاک، باعث صرفه جویی بیش از ۳۰ درصدی در مصرف آب و افزایش ۴۰ درصدی محصولات کشاورزی می‌شود.

اکبری با اشاره به اهداف معاونت آب و خاک در بخش کلان، خاطرنشان کرد: حفاظت کمی و کیفی از منابع آب و خاک، افزایش راندمان و بهره‌وری و تقویت امنیت غذایی در چارچوب توسعه پایدار از اهداف این معاونت در بخش کلان است.

وی افزود: هر اقدامی بدون نگاه به توسعه پایدار اشتباه بوده و به بیراهه می‌رسد.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: سیاست‌های ما اعمال مدیریت به هم پیوسته آب، خاک و گیاه است که به تازگی انرژی هم به آن اضافه شده است.

وی افزود: همچنین استفاده از فناوری‌های نوین آبیاری و هوشمندسازی سیستم‌ها و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی مانند فائو که دو پروژه با آنها داریم یکی پروژه سیدا با ۵۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری در دشت قزوین و پروژه TCP که از فروردین سال گذشته و با وقوع سیل با سرمایه گذاری ۵۰۰ هزار دلاری شروع شده است و با اجرای آن بر روی مسائل مرتبط با سیل و مدیریت خاک مطالعات تحقیقاتی انجام می‌شود.

اکبری ادامه داد: به دنبال تقویت همکاری با مراکز دانشگاهی و تخصصی و توانمندسازی نیروها در بخش خصوصی و دولتی هستیم.

وی با اشاره به پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام، گفت: تاکنون 295 هزار هکتار از این پروژه با ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسیده که ۲۵۰ هزار هکتار از این پروژه به زیر کشت رفته است.

اکبری با اشاره به این که در اراضی افتتاح شده طرح  احیای اراضی خوزستان، 500 هزار تن برنج تولید شده است، تصریح کرد: در هفته‌های اخیر، مصوبه هیات دولت در ممنوعیت کشت برنج در استان‌ها به جز گیلان و مازندران اصلاح شد و خوزستان هم در صورت وجود آب کافی در پشت سدها، امکان کشت برنج را خواهد داشت.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در افتتاح ۳۲ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان وزیر نیرو در حضور رئیس‌جمهور از ۳۰ درصد منابع آبی مازاد در استان سیستان و بلوچستان خبر داد که به بخش کشاورزی اختصاص می‌دهد و ما به صورت مکتوب این موضوع را پیگیری کردیم اما هنوز پاسخی از وزارت نیرو دریافت نکرده‌ایم.

وی افزود: با وجود محدودیت منابع ارزی، برنامه ریزی‌های بسیاری در رابطه با جهش تولید در وزارت جهاد کشاورزی انجام شده و معاونت زراعت اعلام کرده باید به تولید محصولات زراعی اضافه شود.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در پروژه شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور و همچنین در سامانه گرمسیری کرمانشاه ۱۰ هزار هکتار از این سامانه به زیر کشت رفته و مقرر شده است تا پایان اسفند ماه در سه زمان مشخص، ۱۱۰ هزار هکتار از این شبکه‌ها را آب‌گیری کرده و تحویل کشاورزان دهیم.

اکبری در رابطه با اعتبارات اختصاص یافته به بخش آب و خاک در سال ۹۹"، گفت: در دولت تدبیر و امید، یک میلیارد و 50 میلیون دلار برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کشور هزینه شده است و در سال جاری ۲ هزار و ۲۲۱ میلیارد تومان اعتبار به بخش آب و خاک اختصاص یافته که 100میلیون یورو از آن به آبیاری تحت فشار و مابقی برای کل پروژه‌های آب و خاک است.

وی با اشاره به ایجاد آب‌بندان در استان‌های شمالی تصریح کرد: ما در سه استان گیلان، مازندران و گلستان، ۱۱ میلیارد متر مکعب آب داریم که وارد دریای خزر می‌شود و مقرر شده این آب را با احداث آب‌بندان برای استفاده فصل کاشت برنج ذخیره کنیم.

اکبری ادامه داد: مساحت این آب‌بندان‌ها، ۲۴ هزار هکتار است که با اجرای عملیات نوسازی و بهسازی، ظرفیت ذخایر آن از ۶۰۰ میلیون مترمکعب به 1.3 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: سال گذشته، عملیات نوسازی و بهسازی آب‌بندان‌ها در سطح  ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار انجام شد و ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در دست اجرا است. 

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: 15 درصد هزینه اجرای این طرح‌ها را مردم تأمین می‌کنند و مابقی آن از محل اعتبارات استانداران و وزارت جهاد کشاورزی تأمین خواهد شد.

اکبری با اشاره به پروژه تجهیز و نوسازی اراضی دشت گلستان، خاطرنشان کرد: دشت گلستان ۲۸۰ هزار هکتار است که در قسمت اعظم آن به علت شوری خاک با وجود بارندگی بالا، میزان تولید بسیار پایین بود که پس از زهکشی سطحی، میزان تولید را به 2.5 تن در هکتار رسانده‌ایم.

وی افزود: از ۲۸۰ هزار هکتار، در ۴۴ هزار هکتار عملیات زهکشی انجام شده و ۵۰ هزار هکتار هم در دست اجرا است.

معاون امور آب های وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با  کاهش چاه‌های غیرمجاز، گفت: ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور داریم که به ندرت انسداد انجام شده است، ما چندین مکاتبه برای تعادل بخشی با وزارت نیرو داشته‌ایم تا انسداد این چاه‌های غیرمجاز انجام شود اما این وزارت تنها توجه خود را به اصلاح پروانه‌های چاه‌های مجاز معطوف داشته است.

وی در رابطه با اختلافاتی که در زمینه میزان مصرف آب در بخش کشاورزی وجود دارد، اذعان کرد: برای اینکه بتوانیم میزان دقیق‌تری درباره مصرف آب بخش کشاورزی تعیین کنیم 38 محصول کشاورزی را در 87 درصد اراضی کشاورزی کشور در دست بررسی قرار دادیم تا آب ورودی به آنها را کنترل کنیم.

اکبری افزود: براساس مطالعاتی که تا به امروز انجام شده، میزان مصرف آب کشاورزی از کل آب کشور 60 تا 65 درصد است.

معاون امور آب های وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ملاک اندازه‌گیری ما آب ورودی به مزرعه است و ما نباید آبی که در شبکه‌های انتقال آب، کانال‌ها و پشت سدها تبخیر می‌شود به حساب بخش کشاورزی گذاشته شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید