Iranian Agriculture News Agency

جعفریان در گفتگو با ایانا عنوان کرد:

«همیاران طبیعت» بازوی اجرایی سازمان جنگل‌ها در حفاظت و احیای منابع طبیعی کشور

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: همیاران طبیعت بازوهای اجرایی سازمان جنگل‌ها در حراست از مراتع محسوب می‌شوند.

«همیاران طبیعت» بازوی اجرایی سازمان جنگل‌ها در حفاظت و احیای منابع طبیعی کشور

وحید جعفریان مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با طرح همیاران طبیعت، اظهار کرد: همیاران طبیعت یک چارچوبی برای مشارکت داوطلبانه افراد جامعه، در حوزه حفاظت و احیای منابع طبیعی کشور است.

وی افزود: حدود 300 هزار نفر از آحاد جامعه اعم از دانش آموزان، دانشجویان، اساتید دانشگاه و روحانیون به صورت داوطلبانه در قالب همیاران طبیعت در بخش منابع طبیعی به سازمان جنگل‌ها کمک می‌کنند.

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در این ایام که پتانسیل آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مراتع افزایش یافته، همیاران طبیعت بیشترین نقش را در اطلاع رسانی وقوع حریق و پشتیبانی مردمی در جنگل‌ها دارند.

وی با تأکید بر این نکته که همیاران طبیعت یکی از مهمترین ظرفیت‌ها برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی کشور هستند، اذعان کرد: این افراد که بازوهای اجرایی سازمان جنگل‌ها در حراست از مراتع محسوب می‌شوند در قالب سه گروه فعالیت می‌کنند که یک گروه از این افراد، همیاران طبیعت دانش آموزی هستند که در سطح مدارس آموزش می‌بینند و گروه دیگر همیاران طبیعت مروج بوده که در بُعد اطلاع رسانی، فرهنگ‌سازی، حساس‌سازی جامعه نسبت به اهمیت منابع طبیعی و واکنش نسبت به خسارات و تخریب منابع طبیعی اقدام می‌کنند و نقش موثری در حمایت از منابع طبیعی دارند.

جعفریان افزود: بسیاری از اقدامات از جمله قانون‌گذاری، بودجه‌ریزی و عملیات اجرایی، با مطالبه‌گری مروجین انجام شده است.

وی ادامه داد: بخش دیگری از همیاران طبیعت، همیاران محافظ هستند که ظرفیت آموزشی گسترده‌تری را داشته‌ و به قوانین به صورت کامل اشراف دارند، این افراد به شکل نظام یافته با جنگل‌داران و نیروهای انتظامی با متصرفان اراضی منابع طبیعی برخورد می‌کنند.

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: این افراد که در اطفا حریق به سازمان جنگل‌ها کمک می‌کنند در صورتی که دچار خسارت شوند، اقدامات حمایتی برای آن‌ها در نظر گرفته شده که یکی از این اقدامات بیمه و بهره‌مندی از حق الکشف است.

وی با اشاره به نحوه دریافت بیمه برای همیاران طبیعت تصریح کرد: همیاران طبیعت در زمان حضور در عملیات‌ها، اعم از اطفا حریق و کشف و شناسایی متصرفان و تخریب کنندگان مراتع و جنگل‌ها، توسط بیمه نامه‌های بی‌نام، بیمه می‌شوند و در زمان ماموریت به نسبت مدت زمان آن عملیات، بیمه به آنها تعلق می‌گیرد.

جعفریان ادامه داد: در حال حاضر برای ایجاد یک ارتباط دو سویه با همیاران طبیعت و اشتراک گذاری تجربیات این افراد با مردم، سامانه‌ای را به نام «همیاران طبیعت» راه اندازی کردیم که افراد می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه به عضویت آن درآمده و پس از شناسایی آن‌ها در استان‌ها، فعالیت خود را شروع کنند.

وی خاطرنشان کرد: پس از شناسایی، این افراد در قالب گروه‌هایی آموزش می‌بینند و در نهایت پس از اتمام اردوهای آموزشی، کارت همیار طبیعت دریافت خواهند کرد و از طریق فراخوان در عملیات‌ها حضور خواهند یافت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید