Iranian Agriculture News Agency

منصور:

موضوع محیط زیست و منابع طبیعی باید از اصلی‌ترین مطالبات مردم باشد

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: مسئله محیط‌زیست و منابع‌طبیعی از اهمیت حیاتی برخوردار بوده و باید باید یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم باشد.

موضوع محیط زیست و منابع طبیعی باید از اصلی‌ترین مطالبات مردم باشد

به گزارش ایانا به نقل از سازمان جنگل‌ها، مسعود منصور در نشست تبادل‌نظر با نمایندگان سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد خاطرنشان کرد: مطالبات خوشبختانه مورد تأکید عالی‌ترین مقام کشور بوده و اکنون یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری حفظ جنگل‌ها و مراتع و صیانت از انفال عمومی است.

منصور خطاب به نمایندگان تشکل‌ها و سمن‌ها افزود: امروز اگر ما در زمینه احیاء، توسعه و حفاظت از منابع‌طبیعی اقداماتی را انجام می‌دهیم وظایفی است که در قالب تشکیلات و ساختار اداری بر عهده ما قرار داده شد، اما سمن‌ها و دوست‌داران منابع‌طبیعی و محیط‌زیست داوطلبانه، دلسوزانه و بدون هیچ‌گونه چشمداشتی افتخار این خدمت را دارند که جای بسی مسرت و خوشحالی است.

منصور از نشست با نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد ابراز خوشنودی کرد و یادآور شد: این نشست همانند نشست با جوامع دانشگاهی، اصحاب رسانه و مراکز علمی و تحقیقاتی به شکل ثابت و مستمر برگزار و نتایج هر نشست در نشست بعدی پیگیری خواهد شد.

** افتخارم این است که از پایین‌ترین رده کاری در شهرستان وظایفم را آغاز کرده‌ام

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه از داخل مجموعه منابع‌طبیعی انتخاب شده‌ام خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان ادعای دانایی ندارم اما افتخار می‌کنم که از پایین‌ترین رده خدمتی در شهرستان عهده‌دار این مسئولیت سنگین در سازمان شدم. 

منصور در ادامه از تدوین سند اقدام یکساله منابع‌طبیعی تا هفته آینده خبر داد و گفت: این سند برگرفته از چهار طرح محوری و نیز طرح ۹ در ۹۹ و محورهای تعیین شده ۱۸گانه سازمان است که در سند آن نقش و مشارکت جوامع مختلف از جمله سازمان‌های مردم نهاد پررنگ دیده شده و به ادارات منابع‌طبیعی استان‌ها تاکید شده است که همانند ستاد سازمان با نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها به شکل مستمر و ثابت جلسات تبادل نظر داشته باشند.

رییس سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه نمی‌توان پشت میز نشست و مشکلات مردم را درک کرد، تأکید کرد: در گذشته روال کار معمولاً این بود که کارشناسان در ادارات حضور یافته و پس از امضای دفتر با خودروی لندرور وارد عرصه می‌شدند و یک تا دو شب در عرصه می‌ماندند و از مشکلات دامدار و مرتعدار با خبر بودند و در حال حاضر هم باید همین روش و رویکرد داشته باشیم.

** نیروهای کارشناسی بیشتر در عرصه حضور پیدا می‌کنند 

منصور با تاکید بر اینکه کارشناسان فنی باید کمتر پشت میز بنشیند و بیشتر در عرصه حضور داشته باشند خاطرنشان کرد: به تدریج از تراکم نیروها در ادارات کل منابع‌طبیعی کاسته شده و نیروها بیشتر در شهرستان‌ها متمرکز خواهند شد.

این مسئول منابع‌طبیعی کشور در ادامه به بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور اشاره کرد و افزود: این ماده قانونی ظرفیت قابل توجهی در اختیار منابع‌طبیعی نهاده است و بسیاری از اقدامات مشارکتی تعاونی‌ها، تشکل‌ها و جوامع محلی می‌توانند در قالب بند ب ماده ۲۹ انجام شود.

منصور در ادامه تأکید نمود: در هیچ حوزه آبخیز اقدامات صرف سازه‌ای وجود ندارد و عملیات مکانیکی در کنار اقدامات بیولوژِیکی و بیومکانیکی انجام می‌شود.

منصور همچنین گفت: اقدامات آبخیزداری در موارد زیادی موجب کاهش خسارت سیل شده و از فرسایش خاک و رسوب جلوگیری کرده است.

رییس سازمان جنگل‌ها در بیان یکی از نمایندگان سمن‌ها که گفته است بارندگی‌های امسال سبب افزایش پوشش گیاهی و علوفه  در مراتع کشور شده و می‌تواند موجب بروز آتش‌سوزی شود گفت: سازمان جنگل‌ها در زمینه پیشگیری از حریق در مدت زمان کوتاهی اقدامات در خور توجهی انجام داده و به تمامی استان‌ها دستورالعمل‌های اجرایی ارسال کرده است.

** تشکیل ستاد پیشگیری از حریق در استان‌ها

وی ادامه داد: همه ادارات کل منابع‌طبیعی استان‌ها ستاد پیشگیری حریق تشکیل داده و برای جلوگیری از حریق احتمالی اقدامات فرهنگی و آموزشی را در کنار اقدامات گشت و مراقبت راه‌اندازی کرده‌اند.

منصور همچنین از وجود ۳۰۰ هزار همیار طبیعت در کشور خبر داد و گفت: اگر بتوانیم از یک درصد توانمندی‌های آنان استفاده کنیم قادر خواهیم بود ۳۰۰۰ نفر از همیاران طبیعت را وارد چرخه حفاظت از منابع‌طبیعی کنیم. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد غیردولتی(NGO) به اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه در کشور و دنیا  اشاره کرد و آن را اجتناب‌ناپذیر دانست و تأکید نمود که این طرح‌ها باید با رویکرد توسعه پایدار باشند.

وی در توضیح بیشتر افزود: اقدامات ما در امر توسعه باید به سمت توسعه پایدار باشد تا در کنار اقدامات توسعه‌ای کمترین آسیب به طبیعت وارد شود.

منصور یک مورد مصداقی آن را در عبور خط لوله گاز از استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: قرار بود با عبور لوله گاز از یک مسیر  هزاران درخت جنگلی قطع شود که با ورود منابع‌طبیعی و تغییر مسیر آن این قطع درختان به کمتر از یک دهم کاهش یافته است.

** در موضوع تعیین تکلیف مالچ‌پاشی از خرد جمعی استفاده می‌کنیم

در نشست هم‌اندیشی نمایندگان سمن‌های زیست‌محیطی انتقاداتی بر موضوع مالچ‌پاشی در عرصه‌های بیابانی داشتند که منصور اعلام کرد: مالچ نخستین اقدام منابع‌طبیعی در مقابله با پدیده بیابان‌زایی نیست بلکه آخرین راهکار ماست و اکنون نیز مالچ‌پاشی به مدت یک سال تعطیل اعلام شده تا بتوانیم از خرد جمعی استفاده کنیم.

رییس سازمان جنگل‌ها اعلام کرد: به مجامع علمی، دانشگاهی، تحقیقاتی و مراکز پِژوهشگاهی شرکت نفت فراخوان داده‌ایم که اگر یافته‌هایی مبنی استفاده از سایر خاکپوش‌های اثربخش و سازگار با طبیعت دارند که می‌تواند جایگزین مناسبی برای مالچ نفتی باشد ارائه دهند تا در کمیته‌ای که متشکل از نمایندگان این مجامع تشکیل خواهد شد مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

مسعود منصور در ادامه از سمن‌ها خواست از میان خود یک نماینده به مدت ۶ ماه تا یک سال تعیین و در سازمان حضور داشته باشد تا ارتباط دو سویه و گردش اطلاعات جهت همکاری‌های مشارکتی بیشتر شود.

مسئول اول منابع‌طبیعی کشور سمن‌ها و تشکل‌های زیست محیطی را اهرم‌های قوی برای منابع‌طبیعی برشمرد و گفت: در بسیاری مواقع حرف‌هایی که از زبان شما جاری می‌شود قطعاً از اثرات بیشتری در افکار عمومی برخوردار خواهد بود.

وی در پاسخ سوال یکی از نمایندگان سمن‌ها که گفته بود در اراضی منابع‌طبیعی ساخت و سازها همچنان ادامه دارد، گفت: ما منکر این قضیه نیستیم ممکن است در جاهایی وجود داشته باشد اما اقدامات حفاظتی را با مشارکت مردم و سازمان‌های مردم نهاد باید روز به روز افزایش دهیم.

وی گفت: در شمال کشور مستثنیات زیادی در دل جنگل قرار دارد که برخی ساخت و سازها در این عرصه‌هاست و در عالم حقوقی کار خلافی محسوب نمی‌شود و باید با استفاده از قانون این اراضی را خریداری و یا با اراضی دیگر تهاتر کرده و به اراضی جنگلی الحاق نماییم.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع، و آبخیزداری کشور در ادامه یک بار دیگر از حضور سمن‌ها در سازمان اسثقبال کرد و به آنان یادآورشد که تداوم این نشست می‌تواند مقدمه‌ای برای برگزاری نشست‌های دوره‌ای که به مدت هر دو ماه یکبار برگزار می‌شود باشد و به همکاری مشترک دو جانبه تحکم ببخشد.

منصور در خاتمه به نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد قول داد بزودی از سوی دفتر ترویج و مشارکت مردمی کارگاه آموزشی حقوقی برای سمن‌ها برگزار نماید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید