Iranian Agriculture News Agency

اکبری مطرح کرد:

پیشرفت 95 درصدی پروژه شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر پروژه شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۵۴ هزار هکتار آن زیر کشت رفته است.

پیشرفت 95 درصدی پروژه شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، علیمراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز در رابطه با پروژه شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور، اظهار کرد: یکی از بزرگترین پروژه‌های کشور که در دولت یازدهم و دوازدهم شروع شده، پروژه احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور است و امیدواریم تا سال آینده این پروژه را به پایان برسانیم.

وی افزود:  در مرداد سال ۹۳ دولت طرح شبکه های آبیاری و زهکشی متناظر با رودخانه های غرب و شمال غرب را در دستور کار خود قرار داد و آن را با عنایت مقام معظم رهبری مصوب کرد.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی هدف از اجرای این طرح را حفظ امنیت مناطق غرب و شمال غرب کشور دانست و تصریح کرد: ایجاد اشتغال و استقرار کشاورزان و بهره برداران در منطقه، جلوگیری از مهاجرت و تثبیت جمعیت و حفاظت از منابع پایدار آب و خاک با نگرش به توسعه پایدار و افزایش بهره وری با استفاده از مدرن ترین روش های آبیاری از اهداف اصلی این پروژه بوده است.

وی افزود: افزایش سطح زیرکشت محصولات باغی و زراعی، ایجاد و توسعه گلخانه ها، صنایع تبدیلی و فرآوری و ایجاد سیستم توسعه در این مناطق، ایجاد نظام بهره‌برداری مناسب و پایدار با مشارکت مردمی تعاونی‌های تولید و در نهایت امنیت غذایی کشور با افزایش خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی در این مناطق از اهداف دیگر این پروژه است.

اکبری با اشاره به این نکته که سطح اولیه مصوب شده ۴۰۲ هزار هکتار بود، خاطرنشان کرد: اما به دلیل خشکسالی‌های چند سال گذشته تخصیص آب از وزارت نیرو تنها برای ۲۲۷ هزار و ۳۰۰ هکتار تامین شد.

وی افزود: از میزان ۲۲۷ هزار و ۳۰۰ هکتار، ۱۱۲ هزار و ۲۴۴ هکتار در حوزه غرب، ایلام، کرمانشاه، کردستان و بخشی از آذربایجان غربی و ۱۱۰ هزار و ۸۸۵ هکتار در حوزه ارس بود که شامل قسمتی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل است. 

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ۴۰۱ هکتار هم در حوزه اترک شامل گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی بود.

اکبری خاطرنشان کرد: در زمانی که این پروژه تأمین آب شد، شبکه‌های اصلی آن بیش از ۱۰۰ هزار هکتار بود که توسط وزارت نیرو طراحی شد و بالای ۹۰ درصد از این اراضی با سیستم های ثقلی با راندمان پایین تأمین آب می‌شد که تمام آن را تغییر داده و به سیستم های مدرن تبدیل کردیم که این ۲۲۷ هزار و ۳۰۰ هکتار، 99.5 درصد مجهز به شبکه‌های مدرن است.

وی افزود: برای اجرای این پروژه، ۶۶۵ قرارداد با مشاورین، تامین‌کنندگان لوازم و تجهیزات و پیمانکاران داخلی داشتیم، همچنین تامین و اجرای بیش از ۸۰ هزار کیلومتر لوله از ۱۲۰۰ میلی‌متری تا ۳۲ میلی‌متر در اراضی اجرایی شد.

اکبری ادامه داد: ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد شیرآلات و اتصالات فلزی و پلیمری مصرف شده و حدود ۱۵۹۲ دستگاه سنتر پیوت در اجرای این پروژه استفاده شد، همچنین از ۸۳۰ دستگاه فیلتراسیون و ۱۵۰ ایستگاه پمپاژ نیز در این طرح استفاده شده است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: بیش از ۹۰ درصد این تجهیزات در داخل کشور تولید و تامین شده است.

وی افزود: نیروهای شاغل در این پروژه حدود ۱۰ هزار نفر بوده و ۳هزار دستگاه ماشین در این پروژه استفاده شده است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر این پروژه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۵۴ هزار هکتار آن زیر کشت رفته و ۴۰ درصد از این اراضی از چاه‌های منطقه و ۶۰ درصد توسط وزارت نیرو تامین آب شده است.

اکبری خاطرنشان کرد: در این پروژه ۱۹۹ تعاونی تولید برای مدیریت نظام بهره‌برداری پیش‌بینی شده که ۱۵۷ مورد تشکیل شده و ۴۲ مورد در دست اقدام است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با اعتبارات این پروژه عنوان کرد: پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای این پروژه در نظر گرفته شد که به علت افزایش نرخ ارز، تورم و شاخص‌های تهدید در سازمان برنامه و بودجه، ۶۵۰۰ میلیارد تومان نیاز مجدد به اعتبارات داشتیم که ۴۸۳۵ میلیارد تومان از این اعتبارات پرداخت و 100 در صد در اجرای پروژه هزینه شد.

وی افزود: ۹۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هم برای پنج درصد باقی مانده طرح نیازمند هستیم.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دستاوردهای این پروژه اذعان کرد: این پروژه تنها پروژه‌ای است که منابع آبی آن می‌تواند ۱۶۲ هزار هکتار از اراضی دیم را به اراضی آبی تبدیل کند و ۶۵ هزار هکتار هم کمبود نیاز آبی تامین می‌شود.

وی افزود: سالانه در یک کشت 3.1 میلیون تن به محصولات این مناطق اضافه می‌شود که با کشت دوم به چهار میلیون تن تولید خواهد رسید.

اکبری در رابطه با تفاهم نامه وزارت جهاد کشاورزی با وزارت نیرو گفت: در سال گذشته برنامه عملیاتی را با وزارت نیرو تدوین کردیم و به صورت یک تفاهم نامه مشترک امضا شد که در سه مقطع زمانی ۱/۴ /۹۹،  ۴۱ هزار و ۶۱۵ هکتار، ۱/۸ /۹۹، 29 هزار و 286 هکتار  و 99/12/28 ، 48 هزار و 30 هکتار به اراضی اضافه شود.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در زمینه پروژه گرمسیری کرمانشاه تصریح کرد: در پروژه گرمسیری کرمانشاه، اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی برای وزارت جهاد کشاورزی و ۹۰ میلیارد تومانی برای وزارت نیرو در نظر گرفته شد که روز گذشته یک اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی دیگر برای هر دو وزارتخانه اختصاص یافت که در مجموع وزارت جهاد کشاورزی ۶۰ میلیارد تومان  و وزارت نیرو ۱۱۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه دریافت می‌کنند تا فاز اول آن را پیش ببریم.

وی افزود: تا کنون با ۳۰ میلیارد تومان تخصیص یافته اولیه در یک ماه گذشته، چهار هزار هکتار در کرمانشاه زیر کشت رفته است.

اکبری تاکید کرد: با شیوع بیماری کرونا، کارگاه‌های ما در حال حاضر با رعایت کامل مسائل بهداشتی مشغول کار هستند و روند اجرای پروژه‌ها ادامه دارد. 

وی افزود: زیرساخت‌های این پروژه اعم از سدها، کانال‌های انتقال و شبکه های توزیع آب، بر اساس ۴۰۲ هزار هکتار تجهیز شده اما از آنجایی که تأمین آب برای ۲۲۷ هزار هکتار در نظر گرفته شده است، شبکه‌های فرعی را بر اساس میزان تخصیص آب، اجرایی کردیم اما زمانی که در ترسالی قرار بگیریم و کل ۴۰۲ هزار هکتار عملیاتی شود، می‌توانیم شبکه‌های فرعی را کامل کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید