Iranian Agriculture News Agency

زارع در گفتگو با ایانا:

پیشرفت 240 هزار هکتاری طرح سامانه‌های نوین آبیاری در سال 98

مجری سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر پیشرفت عملیاتی ما بیش از 175 هزار هکتار در برنامه بوده و توانستیم پروژه را تا 240 هزار هکتار افزایش دهیم که از این میزان 110 هزار هکتار اجرا شده است.

پیشرفت 240 هزار هکتاری طرح سامانه‌های نوین آبیاری در سال 98

عباس زارع مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی درگفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با میزان عملکرد طرح سامانه های نوین آبیاری در سال 98، اظهار کرد: در سال 97 طبق برنامه عملیاتی که بر اساس موافقتنامه امضا شده با سازمان برنامه و بودجه داشتیم، باید حدود 175 هزار هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه های نوین آبیاری تجهیز می شد که این کار با اعتباری حدود 2هزار و 330 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و بودجه سنواتی در موافقت نامه پیش بینی شد.

وی افزود: در حال حاضر پیشرفت عملیاتی ما بیش از 175 هزار هکتار در برنامه بوده و توانستیم پروژه را تا 240 هزار هکتار افزایش دهیم که از این میزان 110 هزار هکتار اجرا شده و به بهره برداری رسیده و 130 هزار هکتار هم در حال اجرا است که بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

زارع با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه ها، گفت: در حال حاضر به لحاظ کلی پیشرفت فیزیکی ما 110 درصد و پیشرفت مالی ما در مجموع 35 درصد است، به همین دلیل از سهم دولت به پیمانکاران و بهره برداران بدهکار هستیم و امیدواریم با تخصیصی که تا پایان سال مالی داده می شود، باقی طرح‌های در حال اجرا، تمام شده و بدهی پیمانکاران و کشاورزان پرداخت شود.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری ادامه داد: پیش بینی بودجه اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی 150 میلیون یورو معادل 1800میلیارد تومان بوده که بر اساس آن 45 درصد تخصیص داده شده اما از بودجه سنواتی که معمولا به صورت اسناد خزانه است، مبلغی تاکنون تخصیص داده نشده است.

وی با اشاره به تعداد پروژه‌های مرتبط با طرح سامان های نوین آبیاری، عنوان کرد: 12 هزار پروژه در 240 هزار هکتار در حال اجرا است که در این راستا، حدود 60 هزار بهره بردار در کل کشور را پوشش داده و از نظر دربرگیری کل کشاورزان موفق بوده است.

زارع خاطرنشان کرد: سیاست دولت و نظام جمهوری اسلامی، توسعه آبیاری موضعی و قطره ای است، به همین دلیل یارانه این بخش بالاتر از سایر روش های آبیاری است و حدود 44 درصد در داخل مزرعه افزایش راندمان آبیاری و حداقل 30 درصد افزایش تولید با این طرح خواهیم داشت و 30 درصد مصرف کود، سم و بذر کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید