Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا تشریح شد:

پروژه های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری برای کنترل سیلاب در غرب مازندران

در سالهای اخیر شاهد وقوع سیل در بخش هایی از غرب استان مازندران بودیم که خسارت های جدی به روستاهای مسیر سیلاب، راه ها و پل های ارتباطی و همچنین برخی سازه های شهری واردکردند. بخشی از این موضوع به عدم رعایت نکات ایمنی در جانمایی یا کم توجهی به اصول مهندسی در ساخت و ساز بر می گردد ولی آسیب های متعدد به طبیعت نیز در این میان بی تاثیر نبوده است.

پروژه های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری برای کنترل سیلاب در غرب مازندران

به گزارش ایانا، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران- نوشهر، در سال جاری با اجرای پروژه های متعدد آبخیزداری و آبخوانداری، گام های بلندی در مدیریت آبهای سطحی برداشته است. به گفته عبدالرضا سنگاری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب استان مازندران، برای اجرای این پروژه ها به منابع مالی قابل توجه و فراتر از بودجه های سالیانه این اداره کل نیاز بود که خوشبختانه با حمایت های وزارت جهادکشاورزی و صندوق توسعه ملی، این پروژه ها تامین مالی شده و با زمان بندی منظم و سریع، به بهره برداری رسیده یا در دست اجرا هستند. 

پروژه های پیرامون تنکابن

امروزه یکی از معضلات حوزه های آبخیز جنگلی در استان مازندران بویژه غرب مازندران، ریشه کن شدن درختان و حمل آنها در مسیل آبرا¬هه ها و رودخانه ها می باشد که در هنگام سیلابی بر اثر حمل و غوطه‌وری در سیلاب باعث مسدود شدن دهانه ابنیه های فنی پایین دست شده که موجب بالا آمدن سطح آب و ایجاد سیل در حاشیه رودخانه و در سطح شهرها و روستاها می شود. که نمونه بارز آن در سیلاب مهر ماه سال 97 در رودخانه تیروم رود کاملاً اتفاق افتاده برای حل این معضل، معاونت آبخیزداری علاوه بر کارهای کنترل سیلاب با احدات بندهای تاخیری به صورت سنگی ملاتی و سنگی گابیونی در بالادست حوزه های آبخیز بر روی خروجی رودخانه های مشرف به دشت، اقدام به مطالعه و احداث بند مشبک بتنی مسلح با عنوان سرشاخه گیر کرده است. احداث بند مشبک بتنی مسلح، علاوه بر کنترل سیلاب، به خاطر داشتن حجم مخزن مناسب، سبب جمع آوری سرشاخه و تنه درختان و همچنین حجم زیادی از رسوبات ریز دانه و درشت دانه و حتی سنگ های بزرگ می شود که به عنوان آورد سیلابی شناخته می شوند. پس از فرونشت سیلاب، می بایستی کلیه آوردها تخلیه شوند که هر کدام از این آوردها -اعم از درختان و سنگ و شن و ماسه- قابل استحصال و فروش می باشند. 

از اعتبارات سال 98 ، چهار مورد سرشاخه گیر به مبلغ 100 میلیارد ریال برای حوزه آبخیز تیروم رود، پلطان، چالکرود و کرکورد سر در نظر گرفته شده که پروژه کرکرودسر به اتمام رسیده و بقیه در حال اجرا می باشند.

پروژه های پیرامون نوشهر

روستاهای کشکسرا، نیرنگ، کردیکلا، شکریکلا، کرکرودسر سفلی و علیا و بخشی از ضلع غربی شهر نوشهر با جمعیت حدود3 هزار خانوار سکنه و جمعیت حدود 10 هزار نفر در حاشیه و یا پهنه سیل گیر رودخانه کرکرود رود واقع شده اند. این رودخانه که از حوزه های جنگلی با شیب زیاد سرچشمه می گیرد، در مواقع بروز بارندگی های شدید با شکل گیری رواناب و جریان های سیلابی در حوزه های جنگلی مواجه می شود. در این منطقه، درختان سرپا در حاشیه آبراهه ها و همچنین درختان ریشه کن و افتاده موجود در مسیر جریان های سیلابی، به واسطه قدرت رواناب به پایین دست حمل شده که علاوه بر افزایش قدرت تخریب سیلاب، موجب مسدود کردن دهانه ابنیه فنی پایین دست از قبیل پل ها و آبگذرها (کالورت) می شود که باعث ایجاد سیل در حاشیه رودخانه و نتیجتاً خسارت سنگین می شود. از جمله راهکارهای اساسی به منظور کاهش خسارت و یا تخفیف خسارت سیلاب محتمل، احداث بندهای مشبک بتنی موسوم به سرشاخه گیر در محل خروجی رودخانه های منطقه از کوهستان به دشت می باشد که می تواند حجم وسیعی از درختان ریشه کن غوطه ور در سیلاب به همراه محموله سیلاب را اخذ و مانع از مسدود کردن سازه های فنی متقاطع با مسیر رودخانه در مواقع سیلابی شود. 

اجرای این پروژه توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران- نوشهر، با هزینه 26 میلیارد ریالی و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در شهریور سال جاری آغاز و در بهمن سالجاری به بهره برداری رسید.

1030

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید