Iranian Agriculture News Agency

مهندس کشاورز:

طرح آبیاری دشت سیستان موجب افزایش پایداری کشاورزی منطقه می شود

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح آبیاری دشت سیستان، یک طرح توسعه کشاورزی است و اجرای آن به افزایش تولید، افزایش درآمد و افزایش پایداری کشاورزی و رونق کشاورزی منطقه منجر می شود.

طرح آبیاری دشت سیستان موجب افزایش پایداری کشاورزی منطقه می شود

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مهندس عباس کشاورز در جلسه شورای اداری شهرستان زابل که به منظور بررسی آخرین وضعیت اجرای طرح انتقال آب با لوله به دشت سیستان با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، دکتر دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران حوزه سیستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های حوزه سیستان در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، تصریح کرد: باید بررسی کامل در خصوص فرآیند اجرای طرح انجام و موانع آن برطرف شود.

وی تاکید کرد: حداکثر زمان بهره‌برداری از طرح 10 اسفند است تا کشاورزان برای کشت بهاره دغدغه ای نداشته باشند.

کشاورز با بیان این که این طرح باید با برنامه پیش برود، گفت: طرح آبیاری دشت سیستان، یک طرح توسعه کشاورزی است و اجرای آن به افزایش تولید، افزایش درآمد و افزایش پایداری کشاورزی و رونق کشاورزی منطقه منجر می شود.

وی اظهار کرد: امیدوارم اجرای آبیاری این طرح تا یک ماه آینده به اتمام برسد و این شروع کار برای تولید است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد: این طرح یک مجموعه نظام بازرگانی برای نگهداری و فروش تولیدات آن را می خواهد و ما نیازمند یک ساختار مدیریتی برای این طرح هستیم تا تمامی فرایند تولید تا عرضه و توسعه آن را دنبال کند.

کشاورز، بیان کرد: ایجاد گلخانه، باغ و دامپروری از ظرفیت‌هایی است که در ادامه اجرای این طرح می‌تواند با کمک خود بهره‌برداران اجرایی شود و رونق خوبی در تولید و اشتغال برای منطقه ایجاد کند.

وی یداآور شد: در بازدید فعلی نسبت به بازدید قبلی، پروژه پیشرفت خوبی داشته است و امیدوارم تکمیل آن با سرعت ادامه یابد تا در موقع مقرر به بهره‌برداری کامل برسد.

در این نشست، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: طرح انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان که تاکنون برای اجرای آن ۴ سال زمان برده، پروژه ای فنی و تخصصی و در نوع خود بی بدیل و دارای اهمیت استراتژیک برای منطقه است.

علیمراد اکبری، تاکید کرد: مراقبت پس از اجرای طرح، وظیفه همه بهره برداران و مسئولان بخش کشاورزی است تا رونق کشاورزی اقتصادی منطقه، پایدار بماند.

در این نشست، استاندار سیستان و بلوچستان با تشکر از وزارت جهاد کشاورزی و همه دست اندرکاران اجرای طرح انتقال آب با لوله به دشت سیستان، خواستار توسعه کشت محصولاتی در منطقه شد که موجبات رونق تولید، افزایش بهره وری و درآمد اقتصادی برای کشاورزان ایجاد کنند.

احمدعلی موهبتی تاکید کرد: زمانی می‌گوییم طرح موفق بوده است که درآمد اقتصادی برای کشاورزان ایجاد کند.

در این جلسه، مجری طرح آبیاری دشت سیستان نیز اظهار کرد: بیش از ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان آماده آبگیری شده است.

علیرضا صالحی نژاد گفت: نصب کلیه تجهیزات آبرسانی ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان، ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی  داشته و تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.

وی افزود: ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب به این طرح اختصاص  داده شده که از محل چاه نیمه های یک، دو و چهار دشت سیستان تامین می شود برای این منظور از ۴ هزار کیلومتر لوله به قطر ۲۰۰ تا ۲ هزار میلیمتر استفاده شده است. این طرح به منظور اجرای کشاورزی پایدار در این منطقه، در ۸۰۰ روستا در دست اجرا است.

صالحی نژاد با اشاره به این که ۸۵۰ میلیون دلار اعتبار مصوب این طرح به‌طور کامل تخصیص یافته است، گفت: در حال حاضر شیرآلات و منصوبات حوضچه ها در سطح ۲۵ هزار هکتار نصب که ۲۰ هزار هکتار آن آماده آب اندازی است و تا پایان سال با تکمیل طرح به ۴۶ هزار هکتار می‌رسد.

مجری طرح آبیاری دشت سیستان، هدف از اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب به دشت سیستان را بهبود راندمان آبیاری، برنامه ‌ریزی برای کشاورزی اقتصادی و تثبیت جمعیت سیستان در این منطقه استراتژیک برشمرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید