Iranian Agriculture News Agency

عظیمی در گفتگو با ایانا اعلام کرد:

تجهیز و نوسازی 37 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان‌های شمالی کشور

مجری طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان‌های شمالی کشور گفت: از سال 93 تا کنون در سطح حدود 37 هزار هکتار از اراضی تجهیز و نوسازی شده و در سال 98 نیز این طرح در سطح حدود 10 هزار هکتار در دست اجرا است.

تجهیز و نوسازی 37 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان‌های شمالی کشور

رضا عظیمی مجری طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان‌های شمالی کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با اقدامات انجام‌شده برای تجهیز شالیزارها در استان‌های شمالی، اظهار کرد: اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای تجهیز و نوسازی شالیزارها، شامل زیر بخش‌های مکانیزاسیون، اصلاح و معرفی بذور می شود اما در بخش خاک و آب اقدامات ما زیربنایی است.

وی افزود: ما بستر لازم را برای تجهیز شالیزارها برای استفاده از مکانیزاسیون و بهبود عملیات کاشت، داشت و برداشت آماده‌سازی می‌کنیم.

عظیمی تصریح کرد: با نوسازی و اقدامات بسترسازی، تجهیزات مکانیزاسیون برای انجام کار خود در مزارع زمان کمتری صرف خواهند کرد.

وی با اشاره به سخت بودن شرایط کار کشاورزی در شالیزارهای سنتی خاطرنشان کرد: در شالیزارهای سنتی امکان ورود ماشین‌آلات نیست، ابعاد زمین نامناسب بوده و جاده دسترسی به مزارع وجود ندارد.

مجری طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان‌های شمالی کشور، افزود: اگر بخواهیم بذور اصلاح‌شده و پر محصول را ترویج کنیم، نیازمند این است که کشاورز بتواند مدیریت مزرعه را انجام دهد که در مزارع سنتی امکان مدیریت بسیار کمتر است.

وی با اشاره به اینکه آبیاری در این مزارع عمدتاً به‌صورت نشتاک به نشتاک است، اذعان کرد: در اراضی سنتی، پس از اشباع زمین‌های سطح بالا، به‌صورت پلکانی زمین‌های پایین‌تر هم پر آب می‌شوند و هیچ الگوی آبیاری و جوی‌سازی برای عبور آب تعبیه نشده است.

عظیمی افزود: این نوع آبیاری سم و کود در اراضی بالادست را هم به زمین‌های پایین‌دست منتقل می‌کند و در زمین‌های پایین‌دست تجمع کود و سم شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: در تجهیز و نوسازی، مشکلات اراضی سنتی مرتفع شده و با تسطیح اراضی کشاورزی، این مزارع دارای شبکه آبیاری و زهکشی می‌شوند.

مجری طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان‌های شمالی کشور در رابطه با احداث جاده‌های دسترسی گفت: اجرای این طرح، یک شبکه جاده‌های دسترسی را برای مزارع برنج نیز تأمین می‌کند تا هر کشاورز بتواند با خودروی شخصی به قطعه زراعی خود برود.

وی در خصوص میزان پیشرفت اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در دولت تدبیر و امید عنوان کرد:  تا پیش از دولت تدبیر و امید، 119 هزار هکتار از کل اراضی شالیزاری استان‌های گیلان و مازندران، تجهیز و نوسازی شده بود که در دولت‌ دهم و یازدهم با تامین اعتبار از طریق فاینانس خارجی، حمایت از این طرح در دستور کار قرار گرفت.

عظیمی افزود: از سال 93 دو قرارداد با شرکت‌های چینی امضا کردیم اما با شدت یافتن تحریم‌ها، بانک‌های خارجی ریسک همکاری با ما را نپذیرفتند که در حال رایزنی برای رفع موانع هستیم.

مجری طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان‌های شمالی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر، ردیف ملی و اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی برای تجهیز و نوسازی شالیزاری در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: همچنین مقرر شده است، بخشی از سهمیه اراضی خشکه‌کاری را هم در جهت حمایت از تولید برنج به اجرای این طرح اختصاص دهند.

وی با بیان این که از سال 93 تا کنون، طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان‌های شمالی کشور در سطح حدود 37 هزار هکتار از اراضی اجرا شده است، افزود: این طرح در سال 98 نیز در سطح حدود 10 هزار هکتار از اراضی شالیزاری در دست اجرا است که آمار نهایی آن در اردیبهشت سال 99 اعلام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید