Iranian Agriculture News Agency

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی:

اجرای طرح آبیاری دشت سیستان باید برای مردم تولید ثروت کند

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۸۵۰ میلیون دلار پول بیت‌المال برای اجرای پروژه آبیاری دشت سیستان هزینه شده و باید برای مردم و کشور تولید ثروت کند.

اجرای طرح آبیاری دشت سیستان باید برای مردم تولید ثروت کند

به گزارش خبرنگار ایانا در سیستان و بلوچستان، مهندس عباس کشاورز امروز جمعه در نشست بررسی طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان که در محل فرمانداری شهرستان زهک برگزار شد، اظهار کرد: طرح انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت سیستان به عنوان یک پروژه بدیع در سطح کشور بوده که در این منطقه دارای شرایطی اقلیمی سخت، اجرا شده است.

وی با اشاره به در حال تکمیل بودن این پروژه، گفت: ۸۵۰ میلیون دلار پول بیت‌المال برای اجرای آن هزینه شده و باید برای مردم و کشور تولید ثروت  و حداقل سالانه ۱۰۰میلیون دلار درآمد در به منطقه ایجاد کند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی خطاب به مسئولین اجرایی تاکید کرد: برای این پروژه، اهداف متعدد از جمله افزایش تولید، درآمد و رونق کسب و کار تعریف شده که باید به همه آنها بپردازیم.

کشاورز با بیان این که برای اجرای الگوی کشت تعریف شده باید موانع تولید را مرتفع کنیم، خاطرنشان کرد: تولید یک فرآیند است و باید به ثروت تبدیل شود.

وی تصریح کرد: باید دغدغه های کشاورزان منطقه حل و فصل و با تشکیل اتاق فکر با مشارکت همه متخصصان استانی و کشوری برای حل مشکلات و آینده طرح، برنامه ارائه نماییم.

کشاورز پیشنهاد کرد: لازم است یک کمیته راهبردی و بسته اجتماعی خاص منطقه سیستان تعریف و علم و تکنولوژی جدید را به این طرح منتقل کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در پایان اعلام کرد: برای رفع مشکل بیکاری و درآمد پایین منطقه و تلاش برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان سیستان و بلوچستان وزارت جهاد کشاورزی آماده هر نوع همکاری است.

بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان آبگیری شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان نیز در نشست بررسی روند اجرایی طرح انتقال آب بالوله به اراضی کشاورزی دشت سیستان، اظهار داشت: از آغاز رهاسازی آب در منطقه تاکنون بیش از ۵۰ هزار و 71 هکتار از اراضی کشاورزی در ۵ شهرستان حوزه سیستان آبگیری شده است.

غلام حیدر زورقی افزود: از این میزان ۳۱۰۰ هکتار از محل طرح ۴۶ هزار هکتاری، ۸۷۸۳ هکتار از چاهک ها و مابقی از انهار سنتی آبگیری شده‌اند.

وی از کشاورزان خواست محصولات کشاورزی کشت شده را به موقع بیمه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: ۱۵۰میلیون متر مکعب آب  در اولین مرحله برای کشاورزی در دشت سیستان  رهاسازی شده است.

شایان ذکر است در این نشست، مهندس اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، مهندس اورنگی رئیس سازمان امور اراضی کشور، دکتر دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی، معاون استاندار، ،فرماندار و امام جمعه شهرستان زهک، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه، معاونین و مدیران ستادی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز حضور داشتند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید