Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن علوم خاک ایران عنوان کرد:

ردپای خاک در برنامه ششم توسعه

رئیس انجمن علوم خاک ایران گفت: خوشبختانه در برنامه توسعه ششم ردپایی از خاک، در جهت بهبود وضعیت خاک و افزایش مواد آلی آن وجود دارد.

ردپای خاک در برنامه ششم توسعه

به گزارش ایانا، منوچهر گرجی رئیس انجمن علوم خاک ایران در برنامه  «روی خط خبر» شبکه خبر با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت توجه بیشتر خاک نسبت به آب، گفت: خوشبختانه در دهه‌های گذشته در جهان به خاک توجه ویژه‌ای شده و در کشور ما نیز قانون خاک به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: در برنامه توسعه ششم نیز ردپایی از خاک، در جهت بهبود وضعیت خاک و افزایش مواد آلی آن وجود دارد؛ البته تاکنون بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است.

گرجی بابیان اینکه ادام اسمیت پدر علم اقتصاد جدید نیز خاک را بزرگ‌ترین ثروت هر کشوری می‌داند و سعادتمندی و بدبختی هر کشوری را بستگی به رفتار مدیران و مردم با منابع خاک عنوان می‌کند، بیان کرد: خاک یک سرمایه عظیم است و  بسیاری از موارد مانند آب، محیط‌زیست، امنیت غذایی، سلامت و بهداشت جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

گرجی گفت: باید برای حفاظت از خاک برنامه‌ریزی ملی انجام شود و در تمامی کشورهای دنیا، برنامه‌های گسترده‌ برای حفاظت از خاک وجود دارد و سیاست‌های انضباطی و تشویقی برای کنترل آن برنامه‌ریزی‌شده است.

رئیس انجمن علوم خاک ایران بابیان اینکه فرسایش خاک یک عامل ندارد و عوامل انسان‌ساز نیز در آن دخیل است، اذعان داشت: کشاورزی غیراصولی، تعداد زیاد دام در مراتع، جاده‌سازی، معدن‌کاوی‌ها، می‌تواند از عوامل فرسایش خاک باشد.

وی با اشاره به اینکه اثرات فرسایش خاک درنهایت به جامعه برمی‌گردد، تصریح کرد: پوشش گیاهی ضعیف، از بین رفتن خاک حاصلخیز، پدیده ریز گردها و گردوغبار، آلودگی آب‌ها، رسوب سدها و کاهش تولید محصول از اثرات فرسایش خاک است.

گرجی با تأکید بر خسارت 28 دلاری به ازای هر تن فرسایش خاک گفت: کشور ما سالانه 2 میلیارد تن فرسایش دارد که حدود 56 میلیارد دلار در کشور خسارت فرسایش خواهیم داشت که به آن توجه ای نمی‌شود.

وی از راه‌های مقابله با فرسایش و حفاظت خاک را شناسایی عوامل عنوان کرد و ادامه داد: کشاورزی اصولی، سیاست‌گذاری تعداد دام‌ها در مراتع اقدامات اصلاحی بعد از برداشت از معادن می‌تواند در جفاظت از خاک موثر باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید