Iranian Agriculture News Agency

نماینده سازمان فائو در ایران:

فرسایش خاک موجب کاهش ۴ درصدی عملکرد محصولات کشاورزی می‌شود

نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد فائو در ایران اعلام کرد: فرسایش خاک موجب کاهش ۴ درصدی عملکرد محصولات کشاورزی در جهان می شود، همچنین این فرسایش موجب آلودگی آب راهه ها و انتشار کربن ذخیره شده در خاک در جو زمین می شود.

فرسایش خاک موجب کاهش ۴ درصدی عملکرد محصولات کشاورزی می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا، گرولد بودکر نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد فائو در ایران در همایش روز جهانی خاک که امروز سه شنبه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان فائو به دنبال افزایش همکاری خود با دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه مدیریت پایدار خاک و منابع طبیعی است.

وی افزود: فائو از کشورهای عضو می‌خواهد سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که ترغیب کننده طیف گسترده دست‌اندر کاران برای به کارگیری رویکردهای زراعی مبتنی بر مدیریت پایدار خاک باشند.

بودکر تاکید کرد: رویکردهایی همچنین بوم شناسی کشاورزی، کشاورزی حفاظتی، کشاورزی ارگانیک، بی خاک ورزی و دار کشت‌ورزی از جمله اقداماتی است که مورد تاکید فائو برای ترویج بین ذینفعان و دست اندرکاران عرضه کشاورزی است.

نماینده سازمان فائو در ایران با بیان اینکه خاک یک منبع متناهی است، اذعان کرد: اگر خاک از بین برود بازیابی آن در مدت عمر انسان امکان پذیر نیست، همچنین فرسایش خاک در بسیاری از نقاط جهان بزرگترین تهدید موجود برای سلامت خاک و خدمات اکوسیستمی آن است.

بودکر افزود: فرسایش خاک در بسیاری از نقاط جهان بزرگترین تهدید موجود برای سلامت خاک و خدمات اکوسیستمی آن محسوب می‌شود، این فرسایش موجب حذف سطح حاصلخیزی خاک و کاهش فضای مناسب برای ریشه زایی گیاهان در آن می‌شود؛ توالی و سیری که تاثیراتی منفی بر رشد و عملکرد محصولات کشاورزی دارد.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی فائو، فرسایش خاک موجب کاهش ۴ درصدی عملکرد محصولات کشاورزی در جهان می شود، همچنین این فرسایش موجب آلودگی آب راهه ها و انتشار کربن ذخیره شده در خاک در جو زمین می شود.

نماینده سازمان فائو با تاکید بر گرامیداشت روز جهانی خاک گفت: همانگونه که در شعار امسال روز جهانی خاک، به آن اشاره کرده ایم باید سخت تلاش کنیم که فرسایش خاک را متوقف کنیم تا آینده مان را حفظ کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید