Iranian Agriculture News Agency

شهبازی خبر داد:

کاشت سراسری 14 میلیون اصله نهال در 31 استان کشور

توسعه نهال کاری با بذر در مناطق صعب‌العبور

سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طرح کاشت سراسری 14میلیون اصله نهال، در 264 شهرستان، 432 مکان، 31 استان و توسط 33 اداره کل منابع طبیعی عملیاتی خواهد شد.

کاشت سراسری 14 میلیون اصله نهال در 31 استان کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، خسرو شهبازی سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست خبری امروز دوشنبه که در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: طرح کاشت ۱۴ میلیون نهال در پاییز را به نیت چهارده معصوم و از شهر قم در روز پنجشنبه ۱۴ آذر شروع خواهیم کرد.

وی، کاشت نهال و ترسیب کربن را با توجه به بالا رفتن غلظت co۲ هوا و تغییر اقلیم،  از اولویت های سازمان جنگل‌ها اعلام و خاطر نشان کرد: جلوگیری از افزایش گازهای گلخانه ای و قطع بی رویه درختان جنگل‌ها از طریق نهال کاری از اقداماتی است که در راستای حفظ خاک جنگل‌ها و کاهش غلظت co۲ انجام می‌شود.

سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این که در حال حاضر کشت پاییزه بر کشت بهاره ترجیح داده می شود، گفت:  در این طرح، کاشت نهال در مناطق صعب العبور و سرد از طریق توسعه نهال کاری با بذر انجام خواهد شد.

شهبازی در ادامه گفت: این طرح در 264 شهرستان، 432 مکان، 31 استان و توسط 33 اداره کل منابع طبیعی عملیاتی می‌شود.

سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: این طرح در بخش جنگل در سطح ۲۳ هزار و ۸۳۲ هکتار  با ۹ میلیون اصله نهال، در بیابان در سطح ۲۰هزار و ۲۰۷ هکتار با ۳ میلیون و 637 هزار اصله نهال و در مرتع با کاشت یک میلیون و ۱۸۰ هزار اصله نهال در راستای کاهش co۲ عملیاتی خواهد شد که در مجموع ۴۲ هزار و ۳۹۰ هکتار نهال کاری می شود.

سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به این که نهال‌های ما کشت گلدانی هستند، گفت: بیش از ۸ میلیون چاله کنی انجام شده و ۹۷ هزار دهیار و سازمان بسیج مستضعفین هم برای شرکت در اجرای این طرح اعلام آمادگی کردند.

شهبازی در رابطه با بودجه اختصاص یافته به طرح کاشت نهال گفت: بودجه طرح بیابان زدایی ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی است که برای پدیده گرد و غبار در نظر گرفته شده که از این میزان ۲۶.۴میلیون یورو برای جنگل‌کاری در نظر گرفته شده، بخش دیگری از بودجه هم از صندوق توسعه ملی برای این طرح در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به این که میزان نهال کاری تا پایان سال به ۳۴ میلیون اصله نهال افزایش خواهد یافت، ادامه داد: برنامه بلندمدت ما این است که این میزان را به ۴۲ میلیون اصله نهال برسانیم و برای این امر به کمک بخش خصوصی نیاز داریم.

شهبازی عنوان کرد: کسانی که می خواهند اطلاعات بیشتری از نهضت جنگل کاری به دست آورند می توانند با ستاد هماهنگی این طرح با شماره های ۰۲۱۲۲۴۸۸۵۳۴ و ۰۹۱۹۱۲۳۴۲۱۲ در ارتباط باشند یا اینکه به ستاد ترویج نهال کاری در استان ها مراجعه کنند.

به هیچ کس اجازه تصرف جنگل را نمی‌دهیم

وی با تاکید بر این نکته که جنگل خط قرمز ما است و اجازه دسترسی، تصرف و تغییر کاربری آن را نمی دهیم، اذعان کرد: سالانه ۱۳ هزار پرونده تخلف در رابطه با جنگل و مرتع در دادگاه‌ها وجود دارد و به تخلفات رسیدگی می شود.

شهبازی در رابطه با نهال‌های کشت شده بیان کرد: نهال های کشت شده بیابانی و جنگلی است و به سمت گیاهان مثمر نمی رویم اما در جنگل‌کاری های اقتصادی از گونه‌های میوه دار مانند بادام کوهی و بلوط هم استفاده می کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید