Iranian Agriculture News Agency

جزی در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

اجرای عملیات‌های آبخیزداری از فرسایش خاک جلوگیری می کند

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اقدامات آبخیزداری باعث شده سالانه حدود 9 تن در هکتار از فرسایش خاک جلوگیری شود.

اجرای عملیات‌های آبخیزداری از فرسایش خاک جلوگیری می کند

هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با اقدامات این سازمان برای حفاظت از خاک اظهار کرد: ما مطالعات آبخیزداری را در راستای حفاظت از خاک انجام دادیم که این مطالعات در 26 میلیون از عرصه‌های حوزه‌های آبخیز کشور انجام‌ و اقدامات لازم در سطح 12 میلیون هکتار آن اجرایی شده است.

وی افزود: ما آمادگی داریم اقدامات لازم برای اجرایی سازی 14 میلیون هکتار دیگر را در دستور کار قرار دهیم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه با اشاره به اقدامات مکانیکی در حوزه آبخیزداری تصریح کرد: این اقدامات به چند محور اصلی تقسیم می‌شود که نوع عملیات ما را تعیین می‌کند و یکی از آن‌ها اقدامات مکانیکی است که در آبراهه‌ها و رودخانه‌ها مانع رسوب می‌شود.

وی افزود: این عملیات، کنترل سیل و امکان تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی را فراهم می‌کند.

جزی با اشاره به نحوه اقدامات بیومکانیکی خاطرنشان کرد: اقدامات بیومکانیکی به این معنی است که ما بتوانیم شیب‌های دامنه را که فرسایش پیدا کرده و باعث از دست رفتن خاک می‌شوند، تثبیت کنیم.

وی افزود: علاوه بر آن امکان نفوذ آب در دامنه و تثبیت گیاهان را هم به وجود می‌آورد که در کنار آن ما بذر گیاهان مرتعی و نهال‌های جنگلی را بسته به مکان موردنظر کشت می‌کنیم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: اقدامات بیولوژیکی در مناطقی همراه با اقدامات بیومکانیکی انجام می‌شود که ما بتوانیم استحصال و بهره‌برداری بهتر از آب باران را داشته باشیم تا این آب باعث شسته شدن خاک و فرسایش سطحی آن نشود.

جزی با اشاره به اقدامات مدیرتی برای حفاظت از خاک عنوان کرد: این اقدامات به‌منظور حفاظت از عرصه‌هایی انجام می‌شود که کار تثبیت در آن انجام‌شده و این اقدامات شامل قرق و حفاظت، اقدامات ترویجی و جلب مشارکت مردم است.

وی تأکید کرد: تمام این اقدامات باعث می‌شود سیل، فرسایش و رسوب را کنترل کنیم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به میزان فرسایش خاک در کشور اذعان کرد: در حال حاضر در کشور سالانه حدود 16.7 تن در هکتار فرسایش خاک داریم که معادل 250 میلیون مترمکعب رسوب است که تنها در سدهای کشور ته نشین می‌شود.

وی افزود: در حوزه سدها ما برنامه ویژه‌ای را داریم که بتوانیم باعث کاهش رسوب در آن‌ها شویم.

جزی در رابطه با نُرم جهانی فرسایش خاک تصریح کرد: فرسایش خاک نُرم جهانی ندارد و در کشورهای مختلف شکل و میزان فرسایش خاک متفاوت است، اما متوسط فرسایش با حد مجاز در نظر گرفته می‌شود که در کشور ما این حد مجاز کمتر از یک‌تن است و فرسایش در ایران بسیار بیشتر از حد مجاز اتفاق می‌افتد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اقدامات مثبت آبخیزداری در کاهش فرسایش خاک گفت: اقدامات آبخیزداری باعث شده سالانه حدود 9 تن در هکتار از فرسایش خاک جلوگیری شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید