Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

افزایش بی نظیر بهره‌وری آب کشاورزی طی شش سال اخیر

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر ارتقاء راندمان آبیاری و بهره‌وری طی ۶ سال گذشته گفت: این میزان افزایش در تاریخ کشور بی‌نظیر است.

افزایش بی نظیر بهره‌وری آب کشاورزی طی شش سال اخیر

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 27 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال احد آزادی خواه  نماینده ملایر در خصوص علت فقدان برنامه عملیاتی و اجرایی برای کشت محصولات کشاورزی که به صورت غیر استاندارد آب مصرف می‌کنند، گفت: همه دست‌اندرکاران در کشور نگران مصرف آب هستند. وزارت جهاد کشاورزی نیز مهمترین و عمده‌ترین موضوعی را که حداقل در این دوره به صورت کارشناسی در دستور کار قرار داد مرتبط با آب است.

حجتی ضمن تشکر از مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و مجلس و دولت و نهایتاً کشاورزانی که همراهی خوبی در اجرای مصوبات و رفع دغدغه‌های کم آبی داشتند، افزود: آنچه که در ارتباط با افزایش راندمان آبیاری و بهره‌وری آب در بخش کشاورزی در طول 6 سال اخیر انجام شده در تاریخ کشور بی‌نظیر است.

وی در توضیح نتایج تحقیقات اتاق بازرگانی پیرامون راندمان آبیاری و بهره‌وری تصریح کرد: ما از نظر بهره‌وری به ازای یک متر مکعب آب در سال 1392، 840 گرم ماده خشک استحصال می‌کردیم که این میزان به هزار و 450 گرم رسیده است. در واقع با افزایش متجاوز از 6 درصد در هر سال روبه‌رو بوده‌ایم. همچنین در حوزه راندمان آبیاری با انتقال آب و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری از 38 درصد به 44 درصد در سال 97 ارتقاء یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری از یک میلیون هکتار در سال 1392  عبور و دو میلیون و صد هزار هکتار را پشت سر گذاشته است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: طرح‌های وزارتخانه جهاد کشاورزی به دنبال افزایش بهره‌وری است و در کشت گلخانه‌ای نیز دغدغه مصرف آب لحاظ گردیده است به همین جهت در کشت گلخانه‌ای که در سال 1392، 8 هزار هکتار بوده امیدواریم تا پایان امسال به 20 هزار هکتار برسیم تا رشد صد درصدی داشته باشیم البته سرعت کار باید افزایش یابد اما با اقبال خوبی که در کشور است این امر تحقق پیدا خواهد کرد.

حجتی در توضیح تغییر الگوی کشت و اقداماتی که در این حوزه انجام گرفته، یادآور شد: ما چغندر پاییزه را در مقابل چغندر بهاره قرار دادیم تا بتوانیم از آب سبز و تبخیر کمتر استفاده کنیم و مصرف آب را به یک چهارم در مقایسه با کشت بهاره برسانیم.

وی تصریح کرد: کشاورزی حفاظتی بحث نویی است که بعد از سال 2000 در دنیا مرسوم شده، در این نوع از انواع مالچ‌ها و با توسعه مکانیسم‌ها و مواد آلی خاک استفاده می‌شود تا به ترویج محصولات کم آب دست یابیم. از این رو در استان همدان با 12 هزار مترمکعب آب به طور متوسط 29 تن در هکتار سیب زمینی تولید می‌شد که این میزان به 36 تن در هکتار رسیده است و 12 هزار مترمکعب آب با سیستم‌های میکرو که در حال توسعه است به 6 هزار مترمکعب در هکتار رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: مشکلاتی بعد از افزایش جهشی نرخ ارز در ارتباط با کشاورزی و ساختار و نوع کشت به وجود آمد که با توجه به محدودیت‌های دیگر نتوانستیم اعمال مدیریت کنیم. اعمال مدیریت از طریق کمک‌های دولت باید باشد به طور مثال وزارت جهاد کشاورزی تأکید داشت که کشت گوجه فرنگی کاهش پیدا کند اما ما بیش از یک میلیون و200 هزار تن بیشتر از سال گذشته کشت کردیم زیرا کشاورزان به دنبال سود بیشتر بودند در حالی که ما بر کشت چغندر تأکید بیشتر کرده بودیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه کشاورزان از نظر ترویجی و آموزشی نیازمند کمک‌هایی هستند، گفت: عدم رفع نیازهای ترویجی آموزشی موجب شد تا ما در محصولات گوجه با مشکلاتی مواجه شویم چرا که کشور عراق نیز در فصل برداشت مرزهای خود را بست و تعرفه خود را افزایش داد.

حجتی در ادامه با بیان اینکه بخش عمده مطالب سوال کننده در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: اینکه سهم آب کشاورزی بیش از آب شرب و صنعتی است، طبیعی بوده چرا که در همه دنیا اینچنین مرسوم است.

وی در ارتباط با الگوی کشت تصریح کرد: الگوی کشت با تأکید بر بهره‌وری مصرف آب تهیه شده اما الزاماتی دارد که نیازمند پشتیبانی مالی حکومت است. سیاست کشت و نکشت با ابزار قانونی، ترویجی، مالی و آموزشی ضروری است تا با کشاورزان درباره محصولات به تفاهم برسیم. اعمال این سیاست الزاماتی دارد که باید رعایت شود.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان سطح زیر کشت هندوانه را یادآور شد و افزود: سطح زیر کشت هندوانه نسبت به سنوات گذشته کاهش یافته اما برای مصرف داخل باید به میزانی تولید شود، برای بخش صادرات موافق هستیم که باید تجدیدنظر صورت گیرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید