Iranian Agriculture News Agency

جلیلی:

بهترین پدافند غیرعامل برای حفظ منابع ژنتیکی تغییر نگرش در حفظ طبیعت است

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: بهترین پدافند غیرعامل برای حفظ منابع ژنتیکی تغییر نگرش و تعریف راهبرد در حفظ طبیعت در آن کشور است.

بهترین پدافند غیرعامل برای حفظ منابع ژنتیکی تغییر نگرش در حفظ طبیعت است

عادل جلیلی رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در نشست تخصصی هفته پدافند غیرعامل گفت: بهترین پدافند غیرعامل برای حفظ منابع ژنتیکی تغییر نگرش و تعریف راهبرد در حفظ طبیعت در آن کشور است.

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور بابیان اینکه در دنیا برای حفاظت از تنوع زیستی به‌خصوص گیاهان دو روش وجود دارد، افزود: روش اول حفاظت از رویشگاه و روش دوم خارج از رویشگاه است؛ به این معنا که گیاهان در معرض خطر را خارج از رویشگاه در بانک ژن‌ها و باغات گیاه‌شناسی حفظ می‌کنند و من عقیده دارم که نقش حفاظت در طبیعت هر کشور صد درصد مهم‌تر است.

وی ادامه داد: انسان برای حفظ منابع و نیاز خود و در راستای تأمین غذا و دارو، روش خارج از رویشگاه را ایجاد کرده است.

جلیلی با اشاره به اینکه کشورمان با داشتن 8 هزار گونه یکی از قطب‌های تولید گونه‌های گیاهی در دنیا است، گفت: این گونه‌های گیاهی، صدها جمعیت دارد و ظرفیت ژنتیکی بسیار خوبی در کشورمان وجود دارد.

وی بهترین راهبرد پدافند غیرعامل را در طبیعت نگرش توسعه عنوان کرد و ادامه داد: توسعه کشور باید به سمتی پیش برود که طبیعت را حفظ کند.

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور بابیان اینکه باید عامل داخلی را جدی بگیریم، افزود: حفظ منابع ژنتیکی در طبیعت ایران بحث بسیار مهم و ضروری است.

جلیلی ادامه داد: باغ گیاه‌شناسی ایران در خاورمیانه دومی ندارد و در دنیا جزو بهترین‌ها است، همچنین 50 درصد عمده گونه‌های گیاهی کشور در بانک ژن منابع طبیعی ایران جمع‌آوری‌شده؛ بنابراین باید حساسیت مؤسسات ملی در پدافند غیرعامل بالا برود تا بر تشکیلات آن‌ها خللی وارد نیاید.

وی در پایان گفت: اگر ظرفیت دانش بخش کشاورزی مانند مؤسسات تحقیقاتی نبود، تحریم‌ها ما را زمین می‌زد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید