Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد:

اجرای آبیاری زیرسطحی در ۶ هزار هکتار از باغات پسته

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از اجرای آبیاری زیرسطحی در ۶ هزار هکتار از باغات پسته خبر داد و گفت: استفاده از این روش آبیاری باعث افزایش ۲ برابری عملکرد درختان پسته شده است.

اجرای آبیاری زیرسطحی در ۶ هزار هکتار از باغات پسته

عباس زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به کاهش ۹۹ درصدی تبخیر در روش آبیاری زیرسطحی، اظهار کرد: در مناطقی که EC آب آبیاری بالاست و این امر می‌تواند به تجمع نمک در خاک منجر شود، آبیاری زیرسطحی دارای مزایای خوبی است.

وی افزود: تحقیقات انجام شده با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی کشور، تایید کرده است که استفاده از این روش آبیاری برای درختان پسته کارآیی دارد.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، از امکان اجرای سامانه آبیاری زیرسطحی به ۲ صورت تحت‌فشار و کم‌فشار خبر داد و تصریح کرد: تاکنون هم آبیاری زیرسطحی تحت‌فشار به صورت قطره‌ای در برخی از استان‌های کشور به ویژه استان کرمان اجرا شده است و هم آبیاری زیرسطحی کم‌فشار که با خلاقیت برخی از کشاورزان مورد استفاده قرار گرفته است.

زارع، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، نزدیک به ۶۰۰۰ هکتار از باغات پسته به سامانه آبیاری زیرسطحی مجهز شده‌اند که از این رقم، ۲۴۰۰ هکتار آبیاری زیرسطحی کم‌فشار و ۳۶۰۰ هکتار آبیاری زیرسطحی تحت‌فشار است.

وی در ادامه گفت: هم‌اینک تحقیقات فنی و مهندسی، پایلوت‌هایی را برای سایر محصولات زراعی و باغی در دست اجرا دارد که هرکدام از آن‌ها مورد تایید قرار بگیرد، یارانه‌ای که در طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری به سایر روش‌ها تعلق می‌گیرد برای آبیاری زیرسطحی هم ارایه خواهد شد.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با اشاره به پرداخت یارانه به آبیاری زیرسطحی برای محصول پسته مشابه یارانه آبیاری قطره‌ای، تصریح کرد: خوشبختانه این موضوع با استقبال خوب کشاورزان مواجه شده و مزایای زیادی هم به همراه داشته است چون معمولا در مناطقی که پسته کشت می‌شود  EC آب بالاست و این موضوع باعث کاهش عملکرد محصول تا حدود ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار شده بود اما با اجرای آبیاری زیرسطحی، میزان عملکرد به ۱۵۰۰ کیلوگرم در هکتار افزایش یافته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید