Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب‌وخاک جهاد کشاورزی قزوین عنوان کرد:

برنامه‌ریزی برای تجهیز 10 هزار هکتار از اراضی قزوین به سامانه‌های نوین آبیاری

مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: اگرچه تکلیف ما برای امسال اجرای 6 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در سطح اراضی استان است اما بنا داریم تا پایان سال این رقم به 10 هزار هکتار افزایش یابد.

برنامه‌ریزی برای تجهیز 10 هزار هکتار از اراضی قزوین به سامانه‌های نوین آبیاری

احمد مستخدمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، اظهار کرد: استان قزوین 430 هزار هکتار اراضی آبی دارد که 180 هزار هکتار آن برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری مساعد هستند.

وی افزود: تاکنون حدود 50 هزار هکتار از اراضی آبی استان تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری قرار گرفته‌اند.

مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، خاطرنشان کرد: سال گذشته، اجرای 5800 هکتار سامانه نوین آبیاری بر استان قزوین تکلیف شده بود اما موفق شدیم بیش از 7 هزار هکتار از این سامانه‌ها را در سطح اراضی استان اجرا کنیم که رکورد سنوات قبل شکسته شد.

مستخدمی با بیان اینکه تکلیف ما برای امسال اجرای 6 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری است، گفت: در سال جاری بیش از 3500 هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش این سامانه‌ها قرار گرفته است و بنا داریم تا پایان سال این رقم به 10 هزار هکتار افزایش یابد.

وی تصریح کرد: با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در دشت قزوین، برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی کاهش و بهره‌وری آب ارتقا یافته است.

مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، یادآور شد: یکی از مزیت‌های اراضی استان قزوین آن است که سطح اجرای سامانه‌های آبیاری کم‌فشار نسبت به آبیاری تحت‌فشار پایین‌تر است و از آنجاکه در آبیاری تحت‌فشار، امکان بیشتری برای افزایش بهره‌وری آب داریم، این امر به ارتقای بیشتر راندمان مصرف آب منجر شده است.

مستخدمی در ادامه تاکید کرد: هدف‌گذاری ما در اراضی آبی استان قزوین به سمت توسعه سامانه‌های آبیاری موضعی است که بیشترین کارآیی را در افزایش بهره‌وری آب دارد و راندمان آن تا 95 درصد می‌رسد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان قزوین برای افزایش تولید محصولات کشاورزی، گفت: استان قزوین کمتر از یک درصد سطح کشور را به خود اختصاص داده اما بیش از 3 درصد از محصولات کشاورزی کشور را تامین می‌کند که نشان‌دهنده پتانسیل بالای این استان است.

مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، افزود: درخواست ما از دفتر توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی این است که اختصاص یارانه برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در استان قزوین بر اساس پتانسیل این استان صورت بگیرد و اگر این اتفاق بیفتد، قطعا افزایش عملکرد بالاتری خواهیم داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید