Iranian Agriculture News Agency

مسوول امور بین‌الملل معاونت آب‌وخاک خبر داد:

همکاری ایران با برنامه GSP فائو برای توسعه مدیریت پایدار خاک

مسوول امور بین‌الملل معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی از همکاری ایران با برنامه GSP فائو برای توسعه مدیریت پایدار خاک خبر داد.

همکاری ایران با برنامه GSP فائو برای توسعه مدیریت پایدار خاک

علیرضا اسمعیلی فلک در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به مراحل عضویت ایران در برنامه همکاری جهانی خاک سازمان فائو، اظهار کرد: Global Soil Partnership یا به صورت مخفف GSP یک تشکیلات ذیل بخش آب‌وخاک سازمان فائو است که از سال 2012 ایجاد شده است و هدف آن آموزش و ارتقای فناوری‌های مربوط به توسعه پایدار منابع خاک است.

وی این تشکیلات را متولی برگزاری مراسم روز جهانی خاک در سراسر دنیا عنوان کرد و افزود: 5 دسامبر (14 آذر) از سوی GSP به‌عنوان روز جهانی خاک نام‌گذاری شده است و این مراسم در کشور ما نیز با کیفیت خیلی خوب برگزار می‌شود.

مسوول امور بین‌الملل معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: معاون آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی در سفری که در سال 1396 به مجمع عمومی سازمان فائو داشتند، متوجه شدند که عضویت ایران در GSP مسجل نشده است. همان‌جا رایزنی‌ها و مکاتباتی انجام می‌شود و پس از آن، ایران رسما به عضویت این تشکیلات درمی‌آید.

اسمعیلی فلک ادامه داد: پس از مسجل شدن عضویت ما در GSP، بنا بر ضوابطی که این تشکیلات دارد، یک کارگروه ملی با 5 رکن اصلی در داخل کشور ایجاد کردیم. در این کارگروه، تمام متخصصان خاک از مراکز مختلف از جمله محیط‌زیست، تحقیقات، اجرا و دانشگاه‌ها حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: این کارگروه تمام برنامه‌های مربوط به خاک را برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، نظارت و اجرا می‌کند تا نتیجه نهایی که همان حفظ و ارتقای بهره‌وری خاک در کشور است، محقق شود.

مسوول امور بین‌الملل معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی در خصوص همکاری‌های بین‌المللی کارگروه داخلی GSP با این برنامه جهانی، گفت: من به عنوان دبیر این کارگروه در اجلاسی که فروردین‌ماه امسال در کشور مصر برگزار شد، شرکت کردم. همچنین آقای میرزاوند به عنوان مسوول کارگروه در جلساتی که در رم ایتالیا برگزار شد، شرکت کرد. علاوه بر این، در سال گذشته 2 دوره آموزشی با هزینه و اعزام استاد مدرس از سوی تشکیلات GSP در ایران برگزار شد که موضوع این دوره‌ها، افزایش ماده آلی خاک و توسعه مدیریت پایدار منابع خاک بود. 

اسمعیلی فلک در ادامه تصریح کرد: اخیرا مشغول تدوین یک پروژه منطقه‌ای با موضوع مدیریت خاک‌های شور با همکاری برنامه GSP هستیم که به صورت TCP خواهد بود. پروژه‌های TCP یا Technical Cooperation Program پروژه‌هایی هستند که از طریق سازمان فائو و با اعتبار آن در کشورهای مختلف اجرا می‌شوند.

وی با بیان اینکه این پروژه، کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را در بر می‌گیرد، گفت: ما در تهیه پروپوزال و متدولوژی این پروژه نقش کلیدی داشتیم و همچنان مشغول رایزنی و مکاتبات و مراودات اداری هستیم. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید