Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

اجرای عملیات آبخیزداری جلوی خروج جمعیت از آبادی‌ها را می‌گیرد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به تاثیر فرسایش خاک بر کاهش حاصلخیزی خاک و از بین رفتن مزارع و باغات، گفت: اجرای عملیات آبخیزداری مانع خروج جمعیت از آبادی‌ها می‌شود.

اجرای عملیات آبخیزداری جلوی خروج جمعیت از آبادی‌ها را می‌گیرد

علی اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با تاکید بر ضرورت اجرای عملیات آبخیزداری در کشور، اظهار کرد: توجه به مساله آبخیزداری چه در سال‌های کم باران گذشته و چه در سال جاری که سالی پرباران بود از ضرورت‌های عمرانی کشور است.

وی افزود: در سال‌های قبل که باران کم بود، آثار فرسایش شدید خاک را در مناطق مختلف شاهد بودیم و بسیاری از مناطقی که مردم در سده‌های مختلف در آن زندگی می‌کردند و به امر کشاورزی اشتغال داشتند، عملا به متروکه‌هایی تبدیل شد. اگر دولت ۲ دهه قبل بحث آبخیزداری را در این مناطق به درستی انجام می‌داد، امروز شاهد خروج جمعیت از آبادی‌ها نبودیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، ادامه داد: فقدان عملیات مناسب آبخیزداری باعث شد که تمامی آب‌های سطحی از این مناطق خارج شوند، خاک‌ها فرسوده گردند و باغات کاملا بخشکند و امکان ادامه کشاورزی و دامپروری برای مردم وجود نداشته باشد.

اکبری، خاطرنشان کرد: در سال جاری که میزان بارندگی قابل توجه و از میانگین ۳۰ ساله هم بیشتر بود، باز هم عملیات آبخیزداری یکی از ضرورت‌هاست چراکه باعث پیشگیری از خروج رواناب‌ها از مناطق می‌شود.

وی، تصریح کرد: از آنجاکه امروز پوشش گیاهی در دشت‌ها کاهش یافته، بروز رواناب‌ها باعث جابه‌جایی خاک می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه گفت: با عنایت به اهمیت این مباحث، مجلس شورای اسلامی در ۲ سال متوالی از صندوق توسعه ملی مبالغ قابل توجهی را برای اجرای عملیات آبخیزداری در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داد. این باعث شد استان‌هایی که با مشکل ریزگردها مواجه بودند، از این محل سر و سامان پیدا کنند.

اکبری با اشاره به تنگناهای مالی دولت در سال ۹۸، تاکید کرد: کمبود منابع بودجه باعث شد که دولت به ناچار برخی از موارد هزینه‌ای خود را حذف کند اما بحث توسعه عملیات آبخیزداری در کشور یکی از اولویت‌های دولت و مجلس است.

وی در پایان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، سدسازی برای تامین آب کشاورزی عملا متوقف شده است و تنها در موارد ضروری برای تامین آب شرب انجام می‌شود اما عملیات آبخیزداری به روش احداث بندهای کوچک هم کم‌هزینه است و هم باعث جلوگیری از خروج رواناب‌ها از مناطق می‌شود. بنابراین دولت به توسعه این عملیات اهتمام جدی دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید