Iranian Agriculture News Agency

طی ۶ سال اخیر صورت گرفت؛

رشد ۱۰۰ درصدی احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در کشور

طی ۶ سال گذشته سطح احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی از حدود ۶۵۰ هزار هکتار به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

رشد ۱۰۰ درصدی احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی یکی از سیاست‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر بوده است. بر این اساس، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی این وزارتخانه و نیز حمایت‌های موثر دولت و مجلس، اعتبارات مناسبی برای زیرساخت‌های حوزه آب و خاک اختصاص یافته که منشا اقدامات قابل ملاحظه‌ای شده است.   

بنابر آمار منتشرشده از سوی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، طی ۶ سال گذشته در بحث احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی که از جمله زیرساخت‌های اساسی برای افزایش تولید و نیز ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی به شمار می‌آید، دستاوردهای قابل توجهی حاصل شده است.

اگرچه در پایان سال مالی ۱۳۹۱ قریب به ۶۵۰ هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری و زهکشی در کشور احداث شده بود، این رقم در حال حاضر به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است که رشدی ۲ برابری را نشان می‌دهد.

تجهیز و نوسازی اراضی مدرن هم که تا مقطع زمانی مورد اشاره، عملکردی در حدود ۶۲۵ هزار هکتار داشت، هم‌اینک به رقم ۸۶۵ هزار هکتار رسیده است.

از سوی دیگر، احداث شبکه‌های زهکشی زیرزمینی با رشدی معادل ۷۰ درصد از ۲۲۷ هزار هکتار در پایان سال مالی ۱۳۹۱ به ۳۹۰ هزار هکتار در تیرماه ۱۳۹۸ افزایش یافته است.

در حوزه اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار که نقش بسزایی در کاهش مصرف آب، سم و کودهای شیمیایی و نیز افزایش تولید محصولات زراعی و باغی دارد، توسعه چشمگیری اتفاق افتاده است. باوجود آنکه در پایان سال ۱۳۹۱ حدود یک میلیون و ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز بودند، این سطح هم‌اکنون به یک میلیون و ۹۶۰ هزار هکتار ارتقا پیدا کرده است.

از دیگر اقدامات انجام شده از سوی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی می‌توان به اجرای طرح‌هایی چون انتقال آب با لوله، پوشش انهار سنتی، تجهیز و نوسازی اراضی سنتی و شالیزارها، احیا و مرمت قنوات، احداث جاده دسترسی، تامین انتقال آب برای توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و... اشاره کرد که زمینه مساعدتری برای افزایش تولیدات کشاورزی با حفظ منابع پایه آب‌وخاک فراهم کرده است.      

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید