Iranian Agriculture News Agency

پایداری منابع طبیعی نیازمند مشارکت جوامع محلی است

مدیرکل دفتر آموزش ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از وجود 1366 تعاونی تخصصی در حوزه منابع طبیعی آبخیزداری در کشور خبر داد و گفت: ارتقای مشارکت جوامع محلی در حفظ و احیای منابع طبیعی لازمه پایداری منابع طبیعی است.

پایداری منابع طبیعی نیازمند مشارکت جوامع محلی است

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور،  وحید جعفریان در کارگاه آموزشی ترویجی معاونین فنی روسای ادارات آموزش ترویجی و مشارکت‌های مردمی و روسای ادارات  جنگل‌داری و جنگل‌کاری استان‌های زاگرسی در سنندج با اشاره به اینکه اجرای  ماده قانونی بند ب ماده 29 قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور در اولویت برنامه‌های دفتر ترویج و مشارکت‌های مردمی قرار دارد گفت: این آیین نامه باید در حوزه زاگرس مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی مردمی‌شدن اقتصاد در روستاها، ارتقا مشارکت جوامع محلی، توانمندسازی آنها در حفظ منابع طبیعی محیط زیست کشور را از اهداف دفتر آموزش و ترویج عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل دفتر آموزش ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: این ماده قانونی فرصتی است تا فعالیت‌های اجرایی موجود در طرح بوم‌سازگان زاگرس را  با پشتیبانی جوامع محلی دنبال کنیم.

وی سپردن عرصه‌های منابع طبیعی به افراد بومی و ساکنان محلی را بسیار اثرگذار دانست و گفت: حفظ و حراست از منابع طبیعی باید به بهره‌برداران سپرده شود بدون رضایتمندی مردم عرصه طبیعی پایدار نخواهد بود.

مدیرکل دفتر آموزش ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور  یادآورشد: جلب و مشارکت مردم در راستای حفظ و احیای منابع طبیعی به عنوان یک ضرورت باید مورد توجه قرار گیرد.

جعفریان اظهار کرد: استفاده  بیش از پیش از ظرفیت تسهیل‌گران در جهت ایجاد حمایت تشکل‌ها و حمایت از ظرفیت‌های صندوق حمایت توسعه منابع طبیعی آموزش مورد توجه است.

به گفته وی، اگر در مسیر مردمی شدن اقتصاد در روستاها حرکت نکنیم جز اتلاف منابع کاری نکرده‌ایم.

مدیرکل دفتر آموزش ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، عملیاتی‌شدن بند ب ماده 29 قانون واگذاری طرح‌های منابع طبیعی افراد بومی و محلی را نقطه عطفی در مشارکت مردم محلی  مناطق زاگرس‌نشین دانست و گفت: از ظرفیت این ماده  قانونی در راستای پروژه‌های بوم‌سازگان زاگرس پروژه‌های حفاظتی استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: طرح بوم‌سازگان زاگرس افزون بر دستاوردهای بیولوژیکی احیا جنگل‌ها منجر به افزایش مشارکت جوامع محلی در جهت بومی کردن فعالیت‌های آبخیزداری و نقش‌آفرینی مردم در جوامع محلی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید