Iranian Agriculture News Agency

غیبی:

امسال 60 هزار هکتار جنگل کاری در کشور انجام می شود

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت:سال گذشته برای مدیریت جامع آبخیز ۲۰۰ میلیون دلار از محل اعتبارات صندوق ذخیره توسعه ملی به سازمان جنگل‌ها اختصاص یافت و در یک هزار و ۸۶ نقطه کشور فعالیت های اجرایی خوبی انجام شد.

امسال 60 هزار هکتار جنگل کاری در کشور انجام می شود

به گزارش ایانا و به نقل سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، فریبرز غیبی رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور  در حاشیه گردهمایی و کارگاه آموزشی آیین نامه اجرایی بند (ب) ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور با حضور مسوولان ۱۱ استان زاگرس نشین به میزبانی منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال ۶۰ هزار هکتار جنگلکاری در کشور انجام می شود.

غیبی اظهار داشت: سال گذشته برای مدیریت جامع آبخیز ۲۰۰ میلیون دلار از محل اعتبارات صندوق ذخیره توسعه ملی به سازمان جنگل‌ها اختصاص یافت و در یک هزار و ۸۶ نقطه کشور فعالیت های اجرایی خوبی انجام شد.

وی با اشاره به اجرای ۲۵ هزار هکتار جنگلکاری در سال گذشته با مشارکت مردم افزود: ۸۵ هزار هکتار مرتعداری، بذرپاشی و کپه کاری هم در این مدت انجام شده است.

غیبی سهم امسال سازمان جنگل ها از محل اعتبارات صندوق ذخیره توسعه ملی را ۷۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به اهمیت بوم سازگان زاگرس، ستادی با همین عنوان تشکیل و برای ۱۱۰ هزار هکتار برنامه غنی سازی و توسعه جنگل پیش بینی شده است.

وی به وجود ۶۴۹ حوزه آبخیز در کشور نیز اشاره کرد و یادآور شد: با این اعتبار علاوه بر فعالیت‌های بیولوژیکی (نهال‌کاری و احیای پوشش گیاهی) در بخش جنگل و مرتع، عملیات بیومکانیکی (سازه‌ای) نظیر کاداستر (تعیین مرز حاکمیت دولت با مردم در عرصه‌های طبیعی) عملیات آبخیزداری و آبخوانداری، حفاظت، تامین سوخت فسیلی برای روستاییان بویژه حاشیه‌نشینان جنگل (با هدف کاهش برداشت چوب و بوته از جنگل و مرتع) به اجرا در می‌آید.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: طرح‌هایی شامل توسعه و تقویت پوشش گیاهی در بخش جنگل و مرتع، ذخیره نزولات و کاهش سیل و پخش سیلاب و تقویت سفره‌های زیرزمینی در قالب عملیات آبخیزداری و آبخوانداری عملیاتی شد علاوه بر این، حفاظت ویژه از عرصه‌های منابع طبیعی در قالب فعالیت‌های حمایت و حفاظت مثل گشت مراقبت و نیز کنترل آفات و امراض در جنگل‌ها و توانمندسازی جوامع محلی با کمک تسهیلگران اجرا شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید