Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان امور اراضی:

احداث گلخانه تغییر کاربری محسوب نمی‌شود

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: در اراضی کشاورزی بنا بر صراحت تبصره 4 ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها فعالیت‌هایی مثل گلخانه‌ها، دامداری‌ها، مرغداری‌ها، پرورش ماهیان، کارگاه صنایع تبدیلی و غذایی مشمول تغییر کاربری محسوب نمی‌شوند.

احداث گلخانه تغییر کاربری محسوب نمی‌شود

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا اورنگی با بیان این مطلب افزود: در یک بخش‌نامه‌ که به استان‌ها دادیم، راه‌های بین مزارع و تأسیسات انتقال آب، ایستگاه پمپاژ، موتورخانه و محل جمع‌آوری و نگهداری محصولات کشاورزی را در شمول تغییر کاربری به حساب نمی‌آوریم زیرا قانون‌گذار گفته است این اقدامات یک نوع بهینه‌کردن تولیدات بخش کشاورزی است. قانون در این باره صراحت دارد و بارها وزیر جهاد کشاورزی این مسئله را گفته است. آقای حجتی به صراحت در سخنرانی‌هایش و حتی جلسات مختلف رسمی و غیررسمی، در دیدار با زارعین و کشاورزان، این مسئله را مطرح کرده است.

وی ادامه داد: طبق قانون برای انجام هر فعالیتی غیر از آنچه من پیش‌تر اسم بردم، اگر بخواهد در اراضی زراعی و باغی فعالیتی انجام شود، باید در کمیسیونی به نام کمیسیون تبصره یک ماده یک که متشکل از پنج دستگاه اجرائی شامل جهاد کشاورزی، محیط زیست، وزارت راه و شهرسازی و امور اراضی است، موارد بررسی شود یعنی هر فعالیت غیرکشاورزی باید در آن کمیسیون تأیید شود وگرنه هیچ تغییری امکان ندارد. در این صورت فرد برای فعالیت‌های غیرکشاورزی باید مجوز دریافت کند. در مورد فعالیت‌های دسته اول هم که توضیح آن قبلا رفت، قانون‌گذار گفته است که با موافقت رئیس سازمان جهاد کشاورزی، احداث گلخانه در اراضی کشاورزی امکان‌پذیر است. این مسئله را به استان‌ها هم اعلام کرده‌ایم.

اورنگی با بیان این که هیچ محدویتی برای احداث گلخانه از نظر وسعت و... وجود ندارد، گفت: این که گفته می‌شود اگر کسی بخواهد یک گلخانه بزند، سال‌ها طول می‌کشد، تکذیب می‌کنم. در مجموعه سیاست‌ها، برنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های ما چنین چیزی وجود ندارد. ما برای احداث گلخانه فقط موافقت رئیس سازمان جهاد کشاورزی را در قالب یک برگ هولوگرام‌دار نیاز داریم؛ زیرا سامانه داریم. از باب اینکه گزارش کشور را در سطح ملی داشته باشیم، به ناچار باید هم از نظر امنیتی و هم گزارش‌گیری در داشبوردهایی که برای اطلاع‌رسانی طراحی شده است، این موافقت‌نامه هولوگرام‌‎دار ارائه شود. سهولت احداث گلخانه در اراضی زراعی از روی موارد موافقت‌نامه‌های صادر‌شده، تشخیص داده می‌شود. در سال 97، 642 مورد موافقت با احداث گلخانه داشتیم. در صنایع تکمیلی و غذایی که آن هم در دسته فعالیت‌هایی است که تغییر کاربری محسوب نمی‌شود، 444 مورد موافقت‌نامه صادر شده است. در زیرساخت‌های مورد نیاز کشاورزی شامل استخر ذخیره آب و پمپاژ، رؤسای استانی ما هزارو 200 مورد موافقت‌نامه صادر کرده‌اند. موافقت‌نامه‌های حوزه دام و طیور هزارو 385 مورد و در حوزه آبزیان 148 مورد بوده است. اینها از‌جمله اقدامات استان‌های ما بوده است که بدون طی فرایند کمیسیون تبصره یک با موافقت رئیس سازمان انجام شده است. وی با اشاره به این که در سال 96 نیز هزارو 272 مورد فقط برای احداث گلخانه موافقت‌نامه داشتیم خاطرنشان کرد: بنا بر قانون افزایش بهره‌وری، صدور جواز تأسیس تمام فعالیت‌های حوزه کشاورزی بر عهده سازمان نظام مهندسی است. به‌هر‌حال اگر کسی بخواهد در حوزه کشاورزی یک گلخانه، یک دامداری یا پرورش ماهی احداث کند، باید یک جواز تأسیسی بگیرد. برای احداث آن جواز تأسیس باید به سازمان نظام مهندسی -بنا بر قانون افزایش بهره‌وری و بحث برون‌سپاری امور- مراجعه کند. بر‌اساس بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، در 10 سال اخیر، کل زمان مورد نیاز برای دریافت موافقت‌نامه و مجوز احداث گلخانه در اراضی کشاورزی یا ملی بیشتر از 60 روز یا حداکثر سه ماه نیست. این در حالی است که با اصلاح فرایندها با دستور وزیر جهاد کشاورزی و ابلاغیه در‌حال‌حاضر برای دریافت مجوزها یک ماه یا دست‌کم دو هفته زمان صرف می‌شود. بعد از دریافت مجوز، ممکن است سرمایه‌گذار به دنبال تسهیلات بانکی برود که یک فرایند زمان‌بر است. البته وزیر جهاد کشاورزی تمام فرایند و مسیر پرداخت تسهیلات را به‌شدت کوتاه کرده است؛ به‌همین‌دلیل سرمایه‌گذار ما خیلی سریع در کمتر از شش ماه می‌تواند منابع تسهیلاتی مصوب را دریافت کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید