Iranian Agriculture News Agency

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها عنوان کرد:

رونق آبخیزداری و آبخوانداری در بیش از 10 هزار نقطه کشور

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری کشور یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است، افزود: این طرح ها در یک هزار و ۳۴ حوزه آبخیز در بیش از ۱۰ هزار نقطه در کشور اجرا می شود.

رونق آبخیزداری و آبخوانداری در بیش از 10 هزار نقطه کشور

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، خسرو شهبازی در حاشیه سفر به استان هرمزگان گفت: این اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی برای کنترل سیلاب ها، حفظ خاک، حفظ پوشش گیاهی و ایجاد اشتغال تامین شده است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اعتبار قابل توجه استان هرمزگان در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری گفت: ۱۲۴ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری هرمزگان اختصاص یافته است.

شهبازی با اشاره به اجرای ۲۱۲ طرح آبخیزداری و آبخوان داری، افزود: این طرح‌ها در بیش از ۲۲۳ هزار هکتار در ۴۰ حوزه آبخیز در ۱۱ شهرستان اجرا می‌شود. 

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها گفت: با اجرای این طرح‌ها ۷۳ میلیون مترمکعب به ظرفیت استحصال روان آب‌های سطحی در استان افزوده می‌شود.

شهبازی خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این طرح‌ها بهره وری از روان آب‌های سطحی، کنترل سیلاب، افزایش و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، پیشگیری و کاهش اثرات خشکسالی، کنترل فرسایش خاک، تثبیت خاک و بهبود پوشش گیاهی است. 

شهبازی با اشاره به اینکه یکی از معضلات کشور وجود گرد و خاک است افزود: امسال ۴۰ میلیارد تومان برای اجرای مالچ پاشی و ۱۱ میلیارد تومان برای جلوگیری از بیابان زدایی اختصاص یافته است.

اجرای 45 پروژه ویژه پخش سیلاب در کشور

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها که در سفر به هرمزگان معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها را همراهی می کرد، از اجرای ۴۵ پروژه ویژه پخش سیلاب در سطح کشور در سال جاری خبر داد.

 ابوالقاسم حسین پور گفت: طرح های آبخیزداری توانسته در کاهش خسارت های ناشی از سیل و بهره برداری از سیلاب نقش موثری ایفاد نماید و منجر به تغذیه آبخوان ها، چاه ها، چشمه ها و قنوات شود.

وی افزود: طرح آبخوانداری و پخش سیلاب در سطح 11.2 میلیون هکتار از اراضی مستعد پخش سیلاب در سطح کشور تدوین شده است.

در ادامه مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان هم گفت: در سال آبی ۹۸-۹۷، ۱۷۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری استان آبگیری شده است.

امید ذاکری افزود: پارسال ۶۰۰ سازه آبخیزداری با ظرفیت ۷۵ میلیون متر مکعب با همکاری مردم و خیران در استان ساخته شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید