Iranian Agriculture News Agency

پیشرفت 90درصدی اجرای طرح 42هزار هکتاری پایاب سدخداآفرین

کشت این اراضی از مهرماه

پیشرفت فیزیکی اجرای طرح 42هزار هکتاری پایاب سد خدآفرین در استان اردبیل به بیش از 90درصد رسید

پیشرفت 90درصدی اجرای طرح 42هزار هکتاری پایاب سدخداآفرین

به گزارش ایانا،علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگار اعزامی از تهران به استان اردبیل با بیان اینکه پیشرفت فیزکی اراضی 42هزار هکتاری پایاب سد خداآفرین در استان اردبیل به بیش از 90درصد رسیده است ، گفت: پیش بینی می شود در صورت تامین آب مورد نیاز از سوی وزارت نیرو این اراضی تا پایان مهرماه سال جاری به زیر کشت برود.

او با بیان اینکه هم اکنون 5هزار و 500 هکتار از اراضی مذکور زیر کشت محصولات باغی و زراعی قرار گرفته است ، افزود:  25 هزار هکتار باقی مانده نیز آماده بهره برداری می‌باشد.

اکبری خاطرنشان کرد: کل اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه بزرگ و ملی 1 هزار و 470 میلیارد  تومان برآورد شده که از این میزان 1 هزار و 126 میلیارد تومان آن تخصیص  یافته و بالغ بر 1 هزار و 6 میلیارد تومان آن نیز پرداخت شده است.

اکبری با تاکید به اینکه در اجرای  این طرح بیش از 623 کیلومتر جاده بین مزارع ایجاد شده است، گفت:همچنین 11هزار کیلومتر کانال کشی و لوله گذاری،  232هزار قطعه انواع شیرآلات و بیش از 12 میلیون انواع اتصالات استفاده شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در این پروژه 1500نفر به صورت مستقیم اشتغال داشتند و 85 تا 90درصد از آنان بومی بوده‌اند، افزود: 450دستگاه انواع ماشین آلات سبک و سنگین نیز در این پروژه مورد استفاده قرار گرفته است.

بزرگترین سامانه آبیاری سنترپیوت جهان در ایران

اکبری با تاکید به اینکه در این پروژه بالغ بر 19هزار هکتار از اراضی مجهز به سامانه‌ی سنتر پیوت می‌باشد، گفت: با در برگیری 1350 دستگاه ، این پروژه بزرگترین سامانه آبیاری از این نوع در جهان محسوب می شود.

وی افزود: طرح انتقال آب در شبکه آبیاری و زه‌کشی پایاب سد خداافرین یکی از طرح های بزرگ و مهم کشور محسوب می شود که منابع آب  آن توسط رودخانه ارس و سد مخزنی خداآفرین تامین می گردد.

اکبری ادامه داد:همچنین سد تنظمی قیز قلعه سی نیز 12 کیلومتر پایین تر از سد مخزنی مذکور برای تنظیم جریان های روزانه پیش بینی شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید به اینکه با اجرای کامل این طرح بزرگ و ملی تولیدانواع محصولات کشاورزی بیش از یک میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت،افزود: این طرح همچنین برای بیش از 12 هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی پایدار خواهد کرد.

اکبری از دیگر مزایای این طرح را احداث صنایع تبدیلی تکمیلی جانبی و فراوری محصولات کشاورزی و جلوگیری از خام فروشی عنوان کرد و ادامه داد:توسعه و تولید محصولان کشاورزی در فضای بسته و گلخانه ای ،تاثیر مستقیم  در رونق اقتصادی و امنیت غذایی در تراز ملی و استانی و همچنین محرومیت  زدایی از دیگر اهداف این طرح بوده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: اجرای این طرح از سال 93 با موافقت مقام معظم رهبری برای تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی آغاز شده  است.

اکبری با بیان اینکه اجرای این طرح مرهون سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای  ارتقای راندمان تولید و رسیدن به رقم 2میلیون و 200 هزار هکتاری اراضی کشور به سامانه های نوین ابیاری  بوده است ، گفت:علیرغم خشسالی‌های متوالی در سالهای اخیر و کاهش میزان بارندگی به رقم بی سابقه 168میلیمتر ،در سال آبی گذشته میزان تولید محصولات کشاورزی از 97 میلیون تن در سال 92 به بیش از 122 میلیون در سال 97 رسیده است.

.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید