Iranian Agriculture News Agency

توجه ویژه به «خاک» کلید سازگاری با کم‌آبی

مدیرکل دفتر خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: کلیدواژه سازگاری با کم‌آبی توجه ویژه به خاک ، افزایش ماده آلی، افزایش قدرت حاصلخیزی خاک، کاهش استرس های محیطی از جمله شوری خاک است که دفترخاک وزارت جهاد کشاورزی به دنبال آن است.

توجه ویژه به «خاک» کلید سازگاری با کم‌آبی

جهانبخش میرزاوند مدیرکل دفتر خاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه همایش سازگاری با کم آبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه باید با شرایط کم‌آبی سازگار شویم، افزود: برای این منظور باید ماده آلی خاک را افزایش دهیم.

او با تاکید به اینکه کشور ما در بستر خشک و نیمه خشک قرار دارد، افزود: آب باید وارد خاک شود تا از طریق خاک جذب شود و هر چه خاک توان نگه داشت آب بالاتر باشد بهره وری و راندمان مصرف آب نیز افزایش خواهد یافت.

مدیرکل دفتر خاک با اشاره به اینکه کلیدواژه اصلی سازگاری با کم آبی توجه ویژه به خاک است ، افزود: اگر به خاک توجه بیشتری شود و قدرت حاصلخیزی و شرایط تغذی های آن تامین شود، در مقابل هر تنشی از جمله تنش کم‌آبی مقاومتر خواهد بود.

او با بیان اینکه برای سازگاری با کم آبی باید توجه ویژه به خاک از جمله افزایش ماده عالی آن، بالا بردن قدرت حاصلخیزی خاک، کاهش استرس‌های محیطی از جمله شوری خاک شود، ادامه داد: دفترخاک وزارت جهادکشاورزی برنامه تقویت خاک کشاورزی با تامین  ماده عالی، افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش شوروزی ، انتخاب مناسب گیاهان هر خاک و هر اقلیم را برای مبارزه با کم‌آبی را در دستور کار دارد.

میرزاوند در پایان با اشاره به تهیه تناسب اراضی و تعیین الگوی کشت با توجه به نوع خاک ،به نیاز آبی و تغذیه‌ای و مزیت نسبی هر گیاه در هر منطقه گفت: این موضوع کلیدواژه تولید پایدار کشاورزی است و تهیه‌ی الگوی کشت در دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار دارد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید